Mitt avlatsbrev


Min syster fyllde år igår och det blev en timme bowling med familjen. I en sådan familjekamp har jag nog egentligen inte mycket att vinna, men en seger med 100 poäng över två rundor får man vara nöjd med. Ikväll fortsätter firandet med handbollslandskamp. Det är oerhört många år sedan jag såg en handbollslandskamp, så det var med glädje jag tog emot en biljett. Dock förutsatte jag att matchen skulle spelas i en handbollshall, i Teleborgshallen eller något liknande. Hade jag vetat var matchen verkligen skulle spelas hade jag kanske inte köpt biljett. Nu har jag istället klistermärken nerpackade i jackfickan.
***
TV-producenterna borta i Ryssland verkar gilla att zooma in de lättklädda cheerleader-tjejerna på läktaren. Härligt att det är lite show också, och inte bara hockey...
***
Mitt gamla gäng Suwon Blue Wings värvar Jong Ta-sae från Köln. Vi brukar tycka att det är intressant att se hur olika spelare accepteras av publiken i Dackehallen, jag hade väldigt gärna sett hur fotbollspubliken i Suwon tar till sig nordkoreanen Jong.
***
Nu verkar det som om NHL-lockouten lider mot sitt slut. Redan ikväll slipper vi nog inte Jhonas Enroth, men nog gynnar det oss i bottenkampen om han inte är med mycket längre till. Jag har skrivit det så många gånger nu, så jag tror inte längre på att vi ska lyckas skapa något betryggande avstånd ner till kvalstrecket. Men jag hoppas innerligt att vi i alla fall ska se till att Almtuna, och även Troja, även efter de här två matcherna oroligt måste blicka neråt i tabellen.
***
Gröna Brigadens hedervärda insamling går vidare och på TAIF-bloggen finns en mängd auktioner till förmån för TAIF. Det finns dock en begränsad mängd TAIFare som kan skänka pengar, till slut kan vi inte hoppas på att enbart gåvor ska lösa detta. Man kan vrida och vända på det hur mycket man vill, men vår främsta inkomstkälla är trots allt hemmamatcherna. Jag vidhåller att det är enklare att få folk att betala 140 kronor för en hockeymatch än att få dem att lägga 140 kronor i en insamling. Det har funnits x antal lediga platser kvar i Dackehallen vid de senaste hemmamatcherna, och om vi kan fylla de stolarna får vi in oerhört mycket enkla pengar. Fullsatt på lördag mot Troja skulle innebära ett par hundra tusen extra i inkomster till föreningen jämfört om det är de vanliga 2 000 som kommer. Enklare än så blir inte pengarna. Hur ser vi då till att de där extra åskådarnar kommer på lördag? Vilka tar du med? Vilka extra tar jag med? 
***
För en kompis goda hälsas skull så har jag ingått ett vad om att trissa upp träningsmängden en aning. För egen del är det svårt att hitta fler träningstillfällen utöver innebandyn, men jag får göra så gott jag kan. Plusgraderna kommer väl till pass så i eftermiddag drar jag på mig löparskorna och långkalsongerna för en runda i elljusspåret. Det är alltså inte ens jag som har avgett något nyårslöfte, men att får ge mig ut och löpa i början av januari ser jag som en väldigt olycklig effekt av det vadet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0