Nu då...?

SMP bjöd idag på två uppslag om TAIF, men det var läsning som inte enbart var roande. Men det första uppslaget, som syns på den nedre bilden, tycker jag var stundtals lite missvissande. Eller snarare hade journalisten en aningen skev bild av Tingsryd Kommun tyckte jag. Det är ju ofrånkomligen så att TAIF och Tingsryd Kommun är intimt beroende av varandra, det kan ingen komma ifrån. Att då skriva en artikel med utgångspunkt att kommunen bjuder TAIF på mångmiljonbelopp blir lite fel. Ordvalet känns aningen missvisande. Det är givetvis precis som moderaten Patrick Ståhlgren säger, att det är viktigare att komma fram till ett hyresavtal för att inte stå där med en ishall som ingen kan använda. Precis som det är i Leksand, och precis som det vore i Växjö. Varken Tegera Arena eller Vida Arena vore särskilt mycket värda om det inte finns hockeylag som är beredda att spela sina hemmamatcher där. Det är oerhört viktigt att TAIF och Tingsryd kommun kommer överrens och, som Anders Gustavsson säger i dagens SMP, att de har en god kommunikation.
***
Eric Persson till TAIF, Johannes Jönsson till Örebro, Robin Jacobsson till Brynäs och 4-5 spelare till Karlskrona på lån. Det var väl det intressantaste som har skett än så länge innan transferfönstret stänger. Den förstnämnda värvningen känns märklig, sett till föreningens situation. Den andra värvningen känns tråkigt, jag tycket om Johannes redan när han spelade för oss och jag hade gärna sett att det var vi som gav honom chansen i allsvenskan. Att Robin Jacobsson inte tog plats i Luleå förvånar inte riktigt. För mig var Jacobsson en hjälte och en medelgod allsvensk spelare, men elitserien känns som ett steg för högt. Trots allt. 
***
Samma dag som SMP gör en inblick i TAIF så släpper Radio Kronoberg nyheten om att Tingsryds AIF för tillfället har löst sina ekonomiska problem. Just nu är inte klubben i behov av att kommunen går i borgen för ett lån. Jag har tidigare kritiserat TAIF för att inte ha kommunicerat särskilt väl under tiden för dessa ekonomiska problem, så jag kanske inte heller ska förvänta mig några klargörande nu när de uppges vara över. Eller är de över? Hur ser läget ut nu? Vad behöver göras? På twitter rapporteras det dessutom om att TAIF´s delårsrapport är gjord, och har godkänts utan några "dolda skulder eller svarta hål". Så kan man kanske andas ut nu, i väntans på nästa oro. Och om det nu är så att vi kan blåsa faran över för denna gången, så ska vi förstås vara väldigt stolta över det. Om vi på olika vis har samlat ihop de ca 2 miljonerna som fattades så ska vi vara tacksamma mot de i föreningen som har lagt ner oerhört mycket arbete för att få det att gå runt. Vi ska vara tacksamma mot alla de som hörsammade nödropen och har skänkt pengar. Vi ska vara tacksamma mot alla de som har skänkt saker som de helst skulle velat behålla, vi ska vara tacksamma mot de som på olika auktioner har köpt saker som ni egentligen inte vill ha. Vi ska vara tacksamma för de sponsorer som har ställt upp extra i det här läget och vi ska vara tacksamma mot Västerås som såg någon mening i att lösa Santorelli från oss. Men framför allt ska vi vara oerhört stolta över att vi har tagit oss samman och gemensamt har löst det här, och vi ska se an mot framtiden och vara väl medvetna om att det kan vara farligt att blåsa faran över för tidigt. TAIF kommer med all sannolikhet även i fortsättningen vara en förening med små resurser där alla inkomster är av stor vikt.
***
Igår trillade min hallampa ner i tvättkorgen. Ikväll var jag sugen på att träna innebandy, och då var jag tvungen att skruva upp lampan, vika den rena tvätten som låg under lampan, tömma träningsväskan i den nu tomma tvättkorgen och packa väskan. Sen får jag höra att träningen var inställd, men nu lyser det i hallen igen i alla fall.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0