Sånt som smakar bra

Gårdagens seger mot Karlskrona gav väldigt många av de svar som jag hade hoppats på. TAIF uppträdde stabilt och resolut, och gav egentligen aldrig Karlskrona chansen. Även om det dröjde innan 3-0 kom så kändes tredje perioden mest som en väntan på att vi skulle avgöra, och inte en oro för att Karlskrona skulle ta sig in i matchen. Tommy Goebbel fick äntligen utdelning, Zacke höll tätt och nya Eric Persson var en fröjd att se. Speciellt det sistnämnda är värt att upprepa. Persson som kom från division 1 visade upp ett spel och framför allt en energi som ingen av våra andra backar har i nuläget. Sen om det kanske var att han var extra angelägen om att imponera på hemmapubliken, det återstår att se. Där har vi tre stora anledningar till att TAIF gick rent. Nu har vi sex poäng ner till Almtuna och kan förhoppningsvis fortsätta spela så avslappnat som vi har gjort efter jul.
***
Idag har jag återigen varit långt borta på innebandy, och väl hemma igen är det väldigt skönt att sjunka ner i soffan med en kopp kaffe och Man City – Liverpool på TV. För mig är det verkligen ingen tvekan om vilket lag jag ska hålla på när det är två så olika föreningar som möts. Det finns ingen som likt Steven Gerrard gör såna mål som han gjorde idag, just där och då är han tidernas bästa fotbollspelare. Men när Pepe Reina gör en sådan tavla som han gör så är jag ganska glad att jag inte är någon hängiven Pool-fan. Nu är fotbollen slut så då ligger jag och slumrar än mer framför Washington – Pittsburgh. De senaste veckorna har jag insett att NHL-hockey är utmärkt att somna till. Ikväll visar SVT sista delen av ”En pilgrims död”. Jag var tveksam efter första avsnittet men har nu insett att det nog är den bästa svenska kriminalserie någonsin. Palme blev dock dessvärre skjuten i förra avsnittet, så att hoppas på ett lyckligt slut är väl lite för naivt. Jag har sagt det tidigare, och jag säger det igen, söndagar är bland veckans bästa TV-dagar med både Agenda och Dokument Utifrån, så någon Superbowl lär det inte visas på min TV skulle jag tro.
***
Karlskrona-borna på bortastå höll igång bra under uppvärmningen och passade på att ifrågasätta varför de grönvita inte sjöng. Men efter att ha kört ett par ”Hata TAIF”-ramsor så verkade de tröttna allt mer. Hemmapubliken däremot höll nivå igår och det var kul att se den stöttande Dackehallspubliken igen. Jag läste någonstans från en ödmjuk bloggare med glimten i ögat att han tyckte TAIF-klacken gjorde bort sig och sjöng ramsor som fick honom att häpna. Men det tycker inte jag, igår tycker jag det var på en klockren nivå. Och angående banderollerna som Gröna Brigaden visade upp så tycker jag det inte finns något at klaga på. Ska Karlskrona-supportrarna håna oss för att vi har dålig ekonomi och sjunga om att de kan köpa vem de vill, då får de också stå upp för sitt förflutna. Vi står upp för vårt TAIF, vi förväntar er att ni gör detsamma för er förening.
***
TAIF J20 har varit på turné och återvänder hem från Dalarna med fyra poäng efter seger idag mot Leksand med 4-3 och förlust i sudden igår mot Mora. Klart godkänt!
***
Efter matchen igår besökte jag föräldragården för en lördagsmiddag. Det går att säga hur många gånger som helst, men ingen mat går upp mot mammas mat. Klyftpotatis, vildsvinsfilé och grönpepparsås är svårslaget. Med sådan mat på bordet gör det inget att det var melodifestivalen på TV. Efter middagen sladdade jag över till grannen där ett annat väl marinerat sällskap TAIFare firade segern på sitt eget vis. Så det blev med andra ord en trevlig lördag från början till slut.
***
Jag såg en tweet från en Rögleit igår kväll. Han hade varit på bortamatch i Växjö och sitter nu med all sannolikhet hemma med miniräknaren för att räkna ut hur många procent på bortaläktaren som verkligen kunde se isen. Allt annat vore ju väldigt märkligt...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0