När pengarna blir ett problem

Rapporteringen kring TAIF´s ekonomiska situation har verkligen försvunnit. Senast vi hörde något var i förra veckan när både Smålandsposten och Radio Kronoberg rapporterade om att situationen hade löst sig. Någon med förmodat god insyn skrev att det inte stämmer, och att det vore farligt att nu slå sig till ro och tro att allt är lugnt och fint igen. Det sistnämnda är jag beredd att hålla med om. Även om de senaste månaderna har varit påfrestande så kan känslan av kris vara stärkande för oss. Jag önskar av hela mitt hjärta att vi tar oss ur den här krisen och att det dröjer innan vi behöver uppleva något liknande igen, men det är viktigt att vi bär med oss krisbeteendet från de senaste månaderna. Det är viktigt att komma ihåg allt det lilla som vi ständigt bidrar med för att göra TAIF till vad det är. Och desto bättre vi är på att bidra med det även när det inte är kris, desto troligare är det att det dröjer tills något liknande sker igen.
***
En vanlig syn i Dackehallen.
***
Ikväll har jag ätit potatismos med falukorv och sett på Willhelm MobergsNybyggarna” på TV. Ikväll var jag nog en sann förebild för den ärkesvensk som Sverigedemokraterna verkar förespråka, och kanske numera även moderaterna. Tobias Billströms utspel i gårdagens Agenda tycker jag inte var något annat än otäckt. Där satt vår Migratiosminister och talade om människor i nöd med termer som flöden och volymer. Den dagen människor börjar mätas i ekonomiska termer och människovärde mäts i ekonomisk vinst så vill jag inte vara med längre. Länge har det varit Sverigedemokraternas sätt att måla upp Sverige och dela upp folk efter etnisk bakgrund, om nu etablerade partier tar efter den retoriken så tror jag vi går en obehaglig och söndrande framtid till mötes.
***
Skellefteå AIK sparkade idag sin tränare Anders Forsberg sedan det stod klart att han har gjort klart med en ny klubb, och inte varit helt ärlig mot sin arbetsgivare om det. Många går igång om att det är fånigt av Skellefteå, och att om det agerandet skulle vara regel så skulle det innebära att fler spelare och tränare skulle få sparken. Själv tycker jag däremot att de gör helt rätt. Jag tycker inte det är helt okej att göra klart med en ny klubb innan nuvarande säsong är färdigspelad, och framför allt inte med en rivaliserande klubb. Jag är inte naivare än att jag tror att det här var en enstaka företeelse, men det betyder ju inte att det är okej för det. Våldtäkter sker också dagligen, men det är ingen ursäkt som gör att vi inte ska straffa dem vi kommer på med att göra det. Har Anders Forsberg skrivit på för Modo så är det förstås inte okej, mycket svårare än så tycker jag inte det är.
***
Idag utökades min tjänst från 50 till 100 % igen, det var nog det bästa beskedet jag har fått på länge. Pengar är inte allt, men när man inte har dem så saknar man definitivt den trygghet som de vanligtvis innebär. Det betyder dock att den inplanerade långweekenden i Malmö nästa vecka får minskas ner till två dagar istället för fyra. Men det innebär också att jag inte längre behöver fundera över om jag har råd eller. Hur är det nu Karlskronas ”Vi köper allt vi vill”-ramsa går? Det kanske är dags att börja gnola på den lite…

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0