Södertälje och Mora


"LEKSAND ROGLE MORA BORAS VIK TROJA MALMO BOFORS SUNDSVALL IKO ALMTUNA OREBRO SSK"

  • Tanken var ju att jag skulle berätta om de minnen och assosciationer som jag har till de olika lagen i allsvenskan. Assosciationer som inte direkt kommer fram i den genomsnittliga hockeybloggen. Finns det något minne från Södertälje som jag inte kommer undan så är det nog den där matchen i Superallsvenskan för många år sedan. Enligt mitt sätt att se det så blev vi helt enkelt bortdömda i den matchen och storlaget Södertälje kan avgöra i powerplay i slutminuterna. Någonstans i mitt tonårsrus rinner det över och jag kastar in en petflaska på isen i Scaniarinken. Så här i efterhand kan jag inte låta bli att bli imponerad, för som jag minns det så krävdes det en del precision för att få flaskan över nätet som hängde framför isen. Mindre imponerad var vakterna som vänligt men bestämt förvisade mig, samt medföljare, ut ur arenan.

  • Vidare minns hemmamatchen i samma Superallsvenska mot Södertälje. TAIF.nu skrev inför matchen; "Det är ett ännu större intresse inför den tidiga seriefinalen mellan TAIF och Södertälje än förra matchen. Det ser ut som att Lördagens bästa publiksiffra för säsongen då 3500 kom till matchen kommer att slås på Onsdag . Extra personal har kallats in nu på morgonen och samtliga telefon linjer används nu för biljettförsäljning." Det blev som väntat oerhört trångt på läktarna och ingen mindre än SSK-supportern och förbundsordföranden Richard Fagerlund gjorde ett mer eller mindre uppskattat besöki Dackehallen.

  • Om jag ska välja ett Södertälje framför något annat så var det en gång för femton år sedan när jag var uppe i Rosenlundshallen för att se HV71 - Djurgården. Hur det gick i den matchen har jag ingen aning om, men däremot minns jag att de i ena pausen läste upp resultaten från allsvenskan. När de läser upp Södertälje - Tingsryd 1-2 så är det tre personer i ishallen som jublar. Det är jag, min mor samt 94-åringen. För övrigt samma match som Einarsson rankar som ett av sina största minnen och som Eldebrink talar ut om här.

  • "Med hjärtat i Traditionen", en slogan som väl inte låter helt obekant...

  • Det ska väl erkännas att matcherna mot Mora sällan har upprört några känslor, och därför är minnena även betydligt färre. Men jag minns en söndagsmatch i Dackehallen i Allsvenskan 2001. Tingsryd vann ganska bekvämt vill jag minnas, och Mora spelade precis så där fult och hårt som jag fick för mig att de alltid gjorde på den tiden. Även då tog min iver överhanden och vid ett av 'överfallen' fick mina händer liv igen och kastade in en studsboll (!?) på isen. Det bör poängteras här att detta här inlägget har nämnt två av de tre tillfällen då jag har kastat in saker på isen, så ni inte tror att det är något jag brukar ägna mig åt.

  • Det finns nog många som inte kommer ihåg Niclas Fogström från hans tid i TAIF. Vad jag kommer ihåg var hans hockeyfrilla, att han var väldigt, väldigt bra och att han var en flitig gäst på nöjespalatset Oleo i Växjö tillsammans med ständiga vapendragaren Daniel Brasar.

  • Sen minns vi förstås den där jävla playoff-omgången mot dem. Vi hade gjort en makalös superallsvenska som slutade i playoff. Vi förlorade första matchen uppe i Mora, vann fredagsmatchen i Dackehallen med 5-2 och skulle sen bara glida hem lördagsmatchen på en skridsko. Platt fall och ridå. Mora vann med 5-0 och sällan har luften gått ur Dackehallen som den gjorde den lördagen.

  • Kan man älska Mora IK?

Kommentarer
Postat av: DTPFKF

Jag minns en bortamatch i mora året efter den bedrövliga PO förlusten, f.ö den enda gång jag verkligen kan komma ihåg att jag suttit på ståplats i Dacke och gråtit efter en match. Vad som hände efter matchen förtjänar u sen en egen historia. Nåja, starkaste minnet jag har var när jag på väg upp till sälen för en säsongs jobb stannade till i smidjegrav och där möttes upp av Postis som tagit tåget upp och tillbringade i princip hela helgen i mora bara för den matchens skull. Jag vill minnas att Drakarna var ganska unga på den tiden och att vi två lyckades vinna läktarmatchen ganska lätt

2011-09-10 @ 20:59:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0