Knallen i Dackehallen

Dackehallen, min kära Dackehall. Så finns du inte mer. Inte till namnet i alla fall. På något sätt var det ett ofrånkomligt ont antar jag. Vi var en av få allsvenska klubbar som inte har sålt ut vårt namn på hemmahallen. I den bästa av världar hade det här inte varit nödvändigt, det är jag den första att erkänna. Ni vet mycket väl var jag står i frågan om idrott vs kommersialisering. Men jag är samtidigt inte dummare än att jag förstår vad som ibland är nödvändigt. Men jag har svårt att se att det någonsin kommer att vara något annat än Dackehallen för oss. Namnet i sig är bara något yttre, vad som finns bakom namnet och under det runda taket förblir detsamma. I Dackehallen var vi vuxit upp, lärt oss vad TAIF står för och lärt oss älska en förening som inte är som någon annan. För egen del kan jag nu så här i efterhand ångra att jag inte la beslag på en av de plankor som fanns från den gamla ståplatsläktaren som revs för ett par år sedan, den hade gjort sig bra på väggen bakom glas och ram.
Om vi nu ska tala om framtiden och det nya namnet på Dackehallen så tror jag alla är överrens om att Nelson Garden Arena är det bästa alternativet. Det är lokalt förankrat och det är ett namn som trots allt låter som har en klang av ishockey över sig. Man kan ha åsikter om huruvida tillägget 'arena' verkligen är nödvändigt. För det första har vi ingen arena, och för det andra så hade Nelson Garden låtit bättre. Vidare kan jag vända mig mot att det inte annonserades lite tidigare om det här. Så vitt jag förstår så har det varit aktuellt, och även klart, en längre tid. Jag tycker gott TAIF kunde gått ut med det här direkt, så att ni som är där hemma av rent emotionella skäl kunde gått på vad som hade varit den sista matchen officiellt i Dackehallen.

Nu är jag kanske naiv igen, men jag tror inte att det här kommer att innebära så stora förändringar. I media och bland motståndarfans kommer det kanske att heta Nelson Garden Arena. Men jag har svårt att se att vi Tingsrydsupportrar kommer att ta åt oss det företagssponsrade namnet fullt ut. Karlskronasupportrarna är så innerligt stolta över sin TAK, ett fenomen som jag har svårt att se ska drabba oss. För mig, och troligtvis för många av er, så är och förblir Dackehallen vår hemmahall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0