Dags för en TAIF-hymn

Frölunda har i år lanserat en hymn som de spelar före matcherna. En låt om Frölunda som säger mer än vad alla andra låtar tillsammans kan säga. De spelar den innan sitt intro, som av oklara skäl anses vara så oerhört viktigt inom ishockeyn. Saken blir inte sämre av att de även har en outrolåt som spelas efter matchen. I det här fallet är jag av förståliga skäl väldigt avundsjuk på Frölunda. Det handlar inte så mycket om låtkvalitet, snarare om att ha en låt som är sin egen. En låt som betyder något. På samma vis som 'Knallen i Dackehallen' är vår låt. På sätt och vis som vi (jag?) gjorde 'This is the year' till vår kvallåt. På samma vis som det numera alltid spelas 'Fulla för kärlekens skull' efter matcherna i Dackehallen. Låtar som blir traditioner. Givetvis vore det bättre att ha en egenskriven låt, men det viktigaste är trots allt det är en låt som förknippas med vårt lag. Det viktigaste är gemenskapen som den låten skulle innebära. Jag har till exempel aldrig förstått varför 'Knallen' ska varvas med andra låtar när vi har gjort mål. 'Knallen' är vår låt, och kan aldrig övertrumfas vid just det ögonblicket.

För alla som var på Gröna Brigadens medlemsmöte i somras så minns ni att det talades om en TAIF-hymn att spela före matcherna. Då var det tal om att hymnen skulle ersätta det där introt, som inte många direkt bryr sig om vi skavara ärliga. Men efter att ha sett klipp från Frölundas hemmapremiär så är det tydlgt att det även går att spela hymnen före introt, som ett sätt att samla publiken redan från start. En företeelse som har varit vanligt förekommande inom den allsvenska fotbollen ett tag nu (exempel 1, exempel 2, exempel 3), för att inte tala om internationellt (exempel 1, exempel 2). Nu vet jag inte hur det går för TAIF med det här projektet, men jag kan tänka mig få förändringar som hade varit mer välkomna, och som hade passat oss bättre.
Hur många gånger har vi inte sett det här klippet, och hur stort vore det inte att göra något liknande en ritual före matcherna?

Tro det eller ej, men jag fick faktiskt en lös förfrågan i somras om att bidra med text till en sådan TAIF-hymn. Jag gav det ett halvdant försök men insåg ganska snabbt att jag hade tagit mig vatten över huvudet. Jag är ingen låtskrivare, och jag kommer definitivt aldrig att bli det. Jag har aldrig skrivit en låttext tidigare, speciellt inte utan att kunna melodin, så det kändes rätt hopplöst. Jag har ingen koll på hur man lägger verser och refränger i rätt ordning, ingen koll på bryggor och allt vad det nu kallas. Men jag gav det ett försök i alla fall. Min tanke var att första versen skulle handla om historia med kopplingar till Nils Dacke och Kronobergs vapen, andra versen om nutiden och tredje versen om hur vi ser mot framtiden. Mitt försök rann ganska snabbt ut i sanden, och uppdraget hamnade förhoppningsvis hos någon betydligt mer lämpad. Nedan är i alla fall de textrader jag fick ihop. Finns det någon med låtskrivarambitioner där ute som läser, så är du varmt välkommen att ta över raderna och göra något vettigt av det.

"I fält av guld ett på ett grönt treberg,
ett armborst svart och en pil av silver.
ett rött lejon är vår symbol för Kronoberg.
sjö och myr, fur och gran.
Vi är alla Nils Dackes barn.

refräng;
med rötter djupt i smålands skogar,
med stopen höjda på sveriges krogar.
Vi sjunger för vårt Tingsryd, mitt och ditt.
Vi sjunger för vårt Tingsryd, grönt och vitt.

Från ort kring Tikens vackra natur,
En bygd med en obeskrivlig hockeykultur.
...............
.................
.................

refräng 2ggr;
med rötter djupt i smålands skogar,
med stopen höjda på sveriges krogar.
Vi sjunger för vårt Tingsryd, mitt och ditt.
Vi sjunger för vårt Tingsryd, grönt och vitt.

Med stolthet, hjärta, tradition
likt dackefejdens kamp för rättvisa
bygger vi vidare för nästa generation.
...............
.................

Kommentarer
Postat av: Anonym

I medlemstidningen som du skulle få hemskickad finns texten och låten är "klar". Vi som sitter här i bussen på väg upp till Sundsvall fick nyss höra den.

2011-09-16 @ 23:58:47
Postat av: 1923

Gött! Då är det på gång.



I Dacke blir jag hel!

2011-09-17 @ 04:33:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0