Äntligen återfunnen

Sedan i somras när 94-åringen gick ur tiden så har jag bott i hans hus. Jag har så gott jag kunnat gjort det till mitt och mina vänner verkar uppskatta det glada vänsterkollektivet hotell Dacke som har uppstått för en höst. I och med att jag snart lämnar landet för ansenlig tid så ska huset nu säljas. Så sakteliga har vi börjat gå igenom garderober och skåp för att se vad som ska sparas och vad som ska skänkas. Jag har hela tiden varit medveten om att det här huset gömmer både en och annan skatt, och idag fann vi nog den dyrbaraste.

Så länge jag kan minnas så har det hängt ett foto på ett ishockeylag från stenåldern i mina morföräldrars sovrum. Bilden är med största trolighet någon gång från femtiotalet och föreställer Växjö IK uppställda för match. När min mormor lämnade huset för sju år sedan så flyttade min morfar ner en våning och det så bekanta möblemanget flyttades runt. Någonstans där försvann den bild som både jag och min morfar så mycket uppskattade. I alla år sedan dess har vi hållit öron och ögon öppna för att försöka finna bilden. Eftersom 94-åringen var en man som likt de flesta andra inte slänger saker så visste vi dessutom att den med all säkerhet fanns kvar i huset någonstans. Idag, till stort jubel, återfanns den till slut i en skolåda i en garderob och finns nu på hedersplats i salongen.

Kommentarer
Postat av: Kristian

Härligt att se att det har spelats hockey i Växjö också :D

2011-01-03 @ 16:01:15
Postat av: Lakej

Och alla som säger att det inte finns någon hockeykultur i växjö.

Här har vi beviset, roligt nog kommer det från en taifare.

2011-01-03 @ 17:29:52
Postat av: 1923?

Hur menar du? Det är väl ingen som ifrågasätter att det fanns ishockey i Växjö även före 1997 då Lakers bildades. Men det betyder väl inte att Växjö är en stad med hockeytradition? Mig veterligen har det även funnits boxning, brottning, ridning, volleyboll och minigolf i Växjö, men det får mig inte att tycka att Växjö är en stad med stor minigolf-kultur.



Nyansskillnader min gode vän, nyansskillnader.

2011-01-03 @ 22:28:48
Postat av: Lakej

Eftersom det fanns hockey i Växjö långt innan Tingsryd kom på att man också skulle spela det så måste jag nog ändå säga att Växjö är en stad med hockeytradition. Du får vända och vrida på det hur du vill sedan men det ända som i slutändan betyder något är detta:



2 Växjö 31 21 8 1 1 118-78 66

11 Tingsryd 33 8 18 4 3 82-109 35

2011-01-04 @ 01:49:09
Postat av: Batman

Tråkigt att lakejen inte kunde låta bli att komma in och tjafsa även i detta inlägget. Rent hyfs verkar inte vara hans grej direkt.

2011-01-04 @ 09:30:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0