Eid Mubarak!

Vi är ett gäng svenskar (och skandinaver i allmänhet) bosatta i Seoul som är drivande bakom innebandylaget Hongdae Hwarang. Laget (tidigare känt som Seoul Floormoppers) har genom åren varit väldigt framgångsrikt med flera koreanska mästerskapstitlar, därför blev förra säsongens andraplats i koreanska ligan något av en besvikelse. I likhet med Växjö Lakers och Gröna Brigaden gör laget inför den här säsongen ett byte av logga och namn. Från att ett NLH-inspirerat namn går vi nu ett par steg tillbaka, och tar ett namn som anspelar på den koreanska grunden istället. Hwarang, eller "Flower Boys", var en elitgrupp av unga män i Silla, ett gammalt koreanskt kungarike som varade till det 10: e århundradet. Det fanns utbildningsinstitutioner samt sociala klubbar där medlemmarna samlades för alla aspekter av studier, ursprungligen för konst och kultur genomsyrad främst av buddhismen. Antika källor hänvisade endast till den fysiska skönheten hos Hwarang. Ett vackert yttre var ett krav för att accepteras som medlem i Hwarang. Efter det japanska begreppet bushido utvecklades i slutet 1800-talet om Hwarang som en militär styrka. Ovan är den logga som vi har tagit fram, en logga som får med både blommorna samt den stiliga krigaren.
***
Jag fortsätter att spinna vidare på Holgers upplägg i TAIF-bloggen. Igår skrev han om Mattias Persson och hans straffavgörande mot Kärpät i helgen. Här är straffläggningen, och lite drygt 4.30 in i klippet kommer Perssons straff som vi har sett så många gånger förr. Jag vet inte hur många gånger vi har sett honom göra samma fint i Dackehallen. En enkel dragning i sidled, för att sedan släppa pucken mellan benen på målvakten. Mattias Persson lämnade oss för Troja, en övergång som inte upprörde särskilt mycket egentligen. Persson lämnade för Troja i allsvenskan, när vi fortfarande harvade runt i division 1. Något som jag inte klandrar honom för. Nu har han kämpat sig vidare till elitserien, och jag hoppas att han växer in även i den kostymen så småningom.
***
Idag fick jag ett kuvert från Sverige med en del nödvändiga papper och annat som jag inte lyckades få med mig när jag lämnade för ett par veckor sedan. I kuvertet låg även en Schweizernöt! Så nu unnar jag mig en hemmakväll med Agenda på SVT play och världens godaste choklad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0