Samsung vs. Hyundai

Jeonbuk Hyundai Motors - Suwon Samsung Bluewings 3-1

Det har kommit ut att det ska bli så kallade power-breaks i hockeyallsvenskan. Jag skulle inte vara den folkrörelse-romantiserande, naive, vänstervridna bloggaren som ni tycker, om jag inte skulle tycka att det är fel. Det kan tyckas vara väldigt oskyldigt, men för vart steg som kommersialiseringen tar över idrotten, desto längre bort känner jag mig från den. Att det likt i Malmö Arena snart även i Dackehallen kommer att spelas jinglar som signalerar att "Den aktuella matchtiden 19.23 sponsras av Big Bengts Brobyggare" är ingen tanke som lockar mig. Någonstans tror jag att företagens intressen kommer att ta över, och relationen mellan idrotten och åskådaren kommer att bli allt mer ytlig. Amerikansk proffsidrott kommer nog till exempel aldrig att tilltala mig särskilt mycket, då releationen mellan klubb och supporter mer påminner om den mellan företag och konsument. Korea är förstås ett utmärkt exempel på var kommersialiseringen har gått för långt, här är det inte två städer som möts i proffsligorna, här är det Samsung mot Hyundai, KIA mot LG och så vidare.
***
I inlägget om Almtuna skrev jag något om att det inte finns så många Almtuna-fans, vilket gör att de känns lite anonyma. Då dök det upp förstås en Almtuna-supporter i kommentatorsfältet vilket föranledde att flera frågor ställdes, och besvarades. Till exempel varför det i Uppsala eventuellt ska byggas en arena med plats för 8 000 (!) åskådare. Jag klipper in det svaret här, så ingen ska missa det;
"Jag ska försöka få med svar till alla i detta inlägg. Nja, det är inte bara Sirius (som har lag i bandy (elitserien), fotboll(div. 1) och innebandy (superligan)). Storvreta har ju vunnit innebany SM två år i rad. Sen har vi ju basketen i högsta ligan också. Men absolut det är på tok för dåligt med folk på matcherna. Tanken med en ny arena är att Almtuna (hette Uppsala AIS ett tag men bytte tillbaka till Almtuna, sen har vi ett lag som heter Uppsala hockey som är en annan organisation) ska kunna erbjuda sponsorer bättre möjligheter att synas och därmed få in mer pengar till spelare och efter något/några år ta sig till elitserien. Om man ser på träningsmatcherna mot Timrå så var det knappt 1600 personer och mot Brynäs ca 2000 skulle det ha varit en seriematch i elitserien gissar jag poå att det skulle varit run 5000 åskådare. Dessutom kan arenan hyras ut till konserter (10 000 ska gå in vid en konsert) och kongresser mm. Så den ska inte bara vara till hockeyn. Just Tingsryd (och Mora) vet jag att det var många som inte gillade hos fansen i Almtuna förra säsongen då vi inte lyckades särskilt bra mot er."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0