Heja Björklund

Bara två spelade matcher, fine. Men likväl har Christoffer Björklund gort 2+3 poäng. Vi har alla en förkärlek till det gamla div1-laget som tog oss upp i Allsvenskan. Därför vore det naturligtvis glädjande om Björklund kunde höja sig ännu ett snäpp och spela sig in i allsvenskan på riktigt. Det känns som om Björklund har varit med ett tag nu, men han är trots allt bara 23 år och gör sin femte säsong sedan han värvades från Borlänge.
***
I våras fick jag äran (?) att träffa handelsminister Ewa Björling. Samma minister som för något år sedan försökte sälja svensk övervakningsutrustning till Libyen och Muammar Gaddafi. Samma Gaddafi som nu allmänt betraktas som paria, även av den svenska regerigen. Det svänger fort.
***
Den socialt marginaliserade underklassen tar ut sin frustration genom att plundra och göra upplopp. Är då verkligen hårdare tag, mindre bidrag, allvarligare straff och mer övervakning är rätt väg att gå? I England kör de i alla fall på Mubarak-stilen, och två män, 20 och 22 år gamla, har dömts till fyra års fängelse vardera för deras försök att via Facebook mana till upplopp. Europa är en i tråkigt neråtgående spiral och snart kanske även jag får börja tänka på vad jag skriver så jag inte blir ställd inför rätta.
***
Hur lever jag mitt liv nu för tiden? Jag umgås med vänner, pluggar koreanska, hänger på caféer, läser böcker, bildar mig och mår allmänt bra. I grund och botten väntar jag på att det ska lösa sig med arbetstillstånd och dylikt så jag kan komma igång med någon slags vardag igen. För hur man än vänder och vrider på det så är det ganska långtråkigt att vara ledig, när alla andra arbetar.
***
Folk är givetvis alltid ansvariga för sina egna handlingar, men man löser inget om man inte försöker förstå och förebygga bakomliggande orsaker och anledningar.

Kommentarer
Postat av: Kalle

"Så snart en parlamentarisk församling existerar, underförstås folkets frånvaro. Sann demokrati har till innebörd att folket självt deltar och inte företräds av någon annan. Parlamenten har blivit en legal barriär mellan folket och maktutövningen, där massorna uteslutits ur politiken och en myndighet satts i deras ställe. För folkets del återstår då bara det yttre skenet av demokrati - de långa köerna till valurnorna" - Muammar Khadaffi 1975 Han må ha gått fel tillväga men har ytterst kloka ord..

2011-08-26 @ 11:51:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0