Skillnaden på att vilja och att tycka

Det är stor skillnad mellan att vilja och att tycka, och ibland väger viljandet och hjärtat över. Jag kan ibland vara väldigt svag för vad hjärtat säger, och har ibland svårt att hindra känslorna från att påverka rationaliteten i mina beslut. Nu läser jag på forum och bloggar om att det ska rensas i vår trupp och att spelare ska få lämna. Varje säsong brukar jag ha svårt för det där, det brukar vara svårt att peka på vilka som inte ska få vara med längre. Flera av de hjältar som ifjol tog oss upp till allsvenskan var av diverse skäl inte med oss på nästa steg av resan. Den här säsongen kom en hel del nya lirare in och nu inser jag att det inte var många av dem som tog en plats i mitt grönvita hjärta.

Nedan kommer de spelare som jag vill och önskar ska spela i TAIF nästa år. Vad jag tycker är delvis en helt annan sak, men det har jag inte hjärta nog att skriva rakt ut. Jag kan dessutom allt för lite om ishockey för att ge mig på att tycka och bedöma allt för mycket. Känslor och mjuka värden är mer min grej i en värld som i grund och botten handlar om resultat. Så här ser vårt lag utför nästa säsong. Med fler spelare som känner varandra och som drar åt samma håll och med ett koppel av spelare från våra egna juniorled så kanske det kan bli lite bättre.


Målvakter:

Victor Tisell
– Lill-tisse är stor i mina ögon och självklar i en TAIF-trupp.
Johan Salomonsson
– kvar.

Tero Leinonen - bort, var nödvändig för att hålla oss kvar i Allsvenskan. Men får lämna för någon bättre och mer utvecklingsbar.

Backar:
Tom Koivisto – En av allsvenskans bästa backar. Klart jag skulle vilja se honom i TAIF en säsong ytterligare.
Robin Olsson – Egen produkt som har visat att han håller i Allsvenskan.
Robin Jacobsson – Jacobsson är svängig, men fortsätter hela tiden att utvecklas.
Christoffer Björklund – Björka har gjort för mycket för den här föreningen för att bara kastas bort. Han ska få en chans till.
Christopher From-Björk – Jag behåller gärna Frommen, men han får avgöra själv om det är värt en chans till.

Juha Gustafsson – Det verkar redan klart att förra säsongens bästa defensiva back ska flytta hem till Finland igen. Utan Juha Gustafsson hade vi aldrig gått upp i Allsvenskan.
Jan Öberg – bort, motivering överflödig.
Harlan Pratt – bort, fyller inte den roll som han värvades för att göra.
Julius Larsson – Tveksamt, jag fick aldrig någon bild av Julius Larsson, vilket gör att jag nog gärna ersätter honom.

Forwards:
Henrik Bankelius – Given.
Simon Stark – lika given.
Matt Davidson – Han må kosta hundra miljoner. Men utan Davidson hade vi aldrig spelat i Allsvenskan. Och Davidson förtjänar att få göra samma intryck på allsvenskan som han har gjort i Dackehallen.
David Fredriksson – Publikfavorit som dalade. Det känns nästan som om han tröttnade på vissa lagkamraters obefintliga inställning.
Olof Einarsson – behövs.
Victor Rollin-Carlsson – Kommer bara fortsatta att bli bättre.
Janos Vas – Målskytt som dalade. Men utan andra energitjuvar som sänker laget så tror jag att den ungerska kejsaren kan komma igång igen.
Markus Molin –
Klart vi behåller Molin. Kanske hade vi för få spelare av hans sort i år?
Fredrik Hansson – Jag vill ha kvar Hansson, jag vill att han ska spela ihop med Banke och Stark och att vi får tillbaka den där kedjan som vi tyckte så mycket om. Jag vill så gärna.
Tomas Lundström – En frisk Lundström? Ja tack!

Henrik Thegel
– levererade absolut ingenting. Bort.
Christian Jacobsson – har gjort sitt.
Jari Kauppila - bort, fyller inte den roll som han värvades för att göra. Poängkung, men inte tillräckligt.
Teemu Elomo - bort, fyller inte den roll som han värvades för att göra. Poängkung, men inte tillräckligt. Det fanns under säsongen ett svart hål i truppen som åt upp väldigt mycket energi, och mycket av den negativa energi som skapades riktades just mot Kauppila och Elomo.  Om det var deras fel eller inte att säsongen gick som det gick, det vet jag inte. Men jag vet att alla beskyllningar riktades åt det hållet och att det stundtals såg väldigt oinspirerat ut. Om Kauppila och / eller Elomo var dessa energitjuvar så ska de bort.

 

Sett till min uppräckning ovan vill jag alltså ha en ny målvakt, fyra nya backar samt 4-5 nya forwards. För att stärka upp identiteten så är tre av dessa platser vikta åt Robin Larsson, Olof Svensson samt Rasmus Johansson. Då har vi åtta spelare i truppen som har kommit upp genom de egna juniorleden och som inte bör acceptera att Troja kommer till Dackehallen och pissar på oss.

 

Jag vill ha en utvecklingsbar målvakt som på allvar utmanar Lill-Tisse om att vara Allsvenskans bästa målvakt nästa säsong. Vi har en tradition av goda målvakter och den senaste säsongens dribblande på målvaktsposten var inte värdigt.

 

På backsidan riskerar det att bli tomt. Men jag ser gärna att vi plockar in backar som inte skäms för att spela sarg ut, backar med god självinsikt och som klarar av att bedöma när det är rätt läge att gå framåt och när det är rätt läge att spela säkert.

 

Framåt behöver vi givetvis folk som gör lite enkla mål. Folk som inte har så svårt att kasta in lite puckar på regelbunden basis. Det är dags att vi hittar en ny Mattias Persson som gärna är poängkung i den lilla klubben. Vi behöver i mångt och mycket en ny förstakedja som vi kan lita på i varje match, inte varannan eller var tredje.

 

För den som har sett fler matcher än vad jag har gjort och som står med fötterna lite mer på jorden så känns kanske önskelista mest naiv, men det är så här jag vill att det ska se ut nästa år. Får jag den här truppen och vet att de kommer motiverade och vältränade till nästa säsong så är jag övertygad om att det blir enklare att både älska och identifiera sig med det laget. Och på många sätt känns det just nu viktigare än resultat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0