Saker och ting är inte alltid så enkla

Inför de här två bortamatcherna kände jag att jag skulle bli positivt förvånad om vi tog någon poäng över huvud taget. Nu blev det två poäng redan i måndags, och chans på tre nya ikväll. Dock ska det sägas att Leksand faktiskt inte var särskilt bra i måndags, och att Örebro på bortaplan blir betydligt mycket svårare. Dessutom kan vi nog räkna med att det i vanlig ordning råder trafikkaos utanför hallen, vilket säkerligen gör oss försenade, och att det ligger en och annan skidresa i potten för att vinna över oss. Det gäller nog för Tingsryd att göra sig riktigt tråkiga, få Örebro på dåligt humör och få dem att tycka det är tråkigt att spela mot bottenlaget Tingsryd inför en halvtom ishall. Lyckas vi med det och lyckas peta in ett tidigt mål så ökar nog mina förhoppningar.
***
Örebros hemsida försöker vara lustiga, men lyckas väl sådär bra...
***
De senaste dagarnas debatt om terrorism och islamistisk extremism har jag inte kunnat undgå att följa, och givetvis känner jag att det saknas en infallsvinkel i debatten. Den naturliga responsen blir ökad övervakning, och andra intrång i privatlivet som vi bedömer vara värda priset vi är villiga att betala för en ökad känsla av säkerhet. Fine, jag kan förstå det. Men det känns som om det är att attackera problemet från fel håll. Det är att attackera problemet från toppen, inte från roten. Det finns ingen vilja att försöka förstå, att se skäl till varför folk vill spränga sig i luften i centrala Stockholm. Jag såg en annan bloggare ironisera om att det nog som vanligt är USA och Israels fel. Det är klart det inte är deras fel. Men vänd på frågan, hade vi sett fler eller färre självmordsbombare i Stockholm om om USA och Israel hade agerat annorlunda i världen? Gör deras förtryck av, och jakt på muslimer att världen blir en bättre plats? Hade vi sett fler eller förre självmordsbombare om Sverige hade agerat annorlunda? Man gör det väldigt enkelt för sig om man tror att självmordsbombare vill döda sig själva enbart eftersom de i själen är onda. Det är betydligt smärtsammare och kräver lite större insikt att försöka förstå varför, och hur vi kan agera för förhindra att det behovet uppstår. Det är när vi stoppar det behov och den desperationen som gör att folk spränger sig i luften som vi har lyckats, inte när vi genom avlyssning och övervakning kan stoppa någon som är på väg ut genom dörren för att göra det.
***
Och här var visst en TAIFare till som har kopplingar till Leksand.
***
Och nej, inte heller denna gången stödjer jag någon slags terrorism eller tycker att det är försvarligt. Men jag efterlyser en mer nyanserad debatt där man försöker förstå orsaker till saker och ting. Det finns ingen som föds med inneboende desperation och ondska som krävs för att bli självmordsbombare. Det finns orsaker till att individer hamnar där, och det är de orsakerna som måste bekämpas. Och det är där någonstans som det känns som att vi tyvärr är på fel väg.
***
Och Nerikes Allehanda rycker ut och kör till slut berättelsen som ingen annan har berättat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0