En månad kvar

Idag är det 27 dagar kvar till seriepremiär och på dagen en månad kvar till valet. Tingsryd AIF och Politik, två av mina stora intressen som sällan går sida vid sida. Det är en spännande månad vi har framför oss, inom båda områdena. Lika lite som jag egentligen förstår om spelsystem förstår jag om inflationer eller handelsbalans. Däremot förstår jag mig på tendenser och ideologier, och för tillfället måste jag säga att jag är mer orolig för politiken än för ishockeyn. Just nu, efter tre träningsmatcher, så verkar Tisell ha koll på sina mannar och den våg som bär Tingsryd AIF framåt är fortsatt positiv. Det märks i intervjuer, blogginlägg, artiklar och på snacket på läktaren att det finns en trygghet i det vi gör och en förväntan på vad som komma skall. På något vis önskar jag att en liknande känsla kunde infinna sig på den politiska arenan. Jag har för länge sedan egentligen insett att inrikespolitiska frågor inte intresserar mig nämnvärt, den svenska välfärdsstaten har fått partierna att samsas om vilken modell som passar Sverige bäst och jag har svårt att se varken Högern eller Vänstern avvika allt för mycket från den planen. Vad som istället avgör var mina politiska sympatier hamnar är mina ideologiska ställningstaganden samt partiernas utrikes-, bistånds-, och miljöpolitik. Partiernas syn på de svaga i samhället styr i mångt och mycket vad jag tycker om partierna. Rent ideologiskt ligger jag nog egentligen längre till vänster än vad som erbjuds på den svenska politiska skalan, och när det kommer till just utrikes-, bistånds-, och miljöpolitik så tycker jag inte det är något snack om vilka partier som är att föredra. I grund och botten tycker jag alltid det är en fråga om man röstar efter vad som är bäst individuellt eller om man röstar för vad man tror är bäst för alla. Individ eller kollektiv, egoist eller utilitarist.

Problemet är dock, både vad det gäller politik och ishockey, att inte alla håller med mig. Folk resonerar och prioriterar olika, vilket gör att vi också kommer fram till olika slutsatser. Å andra sidan vore det inte heller särskilt lyckat om alla höll med mig, då vore både ishockey och politik relativt meningslösa. Utan polemiken så försvinner nog det intressanta ur båda företeelserna, och det kanske är det som förenar mina två intressen.


Kommentarer
Postat av: Undrande?

I det "civila" brinner du för de förtryckta o fattiga m.m

Varför har du då dina sympatier i en förhållandevis rik klubb som inte alls motsvarar dina civila idelogier??( nu menar jag inte stolthet hjärta osv)

Tackar för en kanonblogg!

Gislaved hade nog passat din profil bättre;)

2010-08-19 @ 22:36:06
Postat av: Hockeyvän

Har svårt att tro att man är förtryckta i Gisslaved. Speedway är den stora sporten där, kanske hockeyn hade haft mer publik och därmed varit "rikare" utan konkurrans från hojarna, vem vet?

2010-08-20 @ 09:56:36
Postat av: 1923

Det är både en berättigad, och en intressant fråga. Dock ser jag inte Tingsryd som en av de rika klubbarna. I jämförelse med de rika i Sverige så är väl vi snarare att jämföras med de förtryckta, då hamnar vi nog i samma fack som Gislaved. Och visst känner jag alltid en större sympati med underhunden. Men...



...i grund och botten tycker jag inte det är helt rätt jämföra idrott rakt av med övriga samhället. Idrott är trots allt ett zero-sum game, den enes död den andres bröd osv. Idrott går ut på att besegra varandra. I övriga samhället ser jag hellre ett klimat där vi kan hitta win win-situationer och samarbete, lösningar som inte fungerar inom idrotten på samma vis. I grund och botten är idrott trots allt bara en pastich av verkligheten, mycket av det som sker i samhället återspeglar sig inom trender i idrotten. Men det går inte rakt av överföra tankesätt och ideologier mellan samhället och idrotten. Jag är till exempel betydligt mer konservativ när det gäller idrott än vad det gäller samhället i övrigt. Men visst, i en perfekt värld hade jag gärna sett att TAIF tog ett ideologiskt kliv som sammanföll med mina tankegångar och blev en opinionsbildare för solidaritet i Södra Sverige. Men i en mer realistisk värld lägger jag nog hellre sånt ansvar på andra organisationer.



Till sist vill jag dock ändå påpeka att jag stundtals finner många liknelser mellan TAIF och vad jag står för civilt, men det är nog dumt att leta eller att dra såna liknelser för långt.

2010-08-20 @ 10:59:18
Postat av: Undrande?

Tack för ditt svar.

Är grymt imponerad av din blogg

Själv tycker jag politik o idrott absolut inte skall blandas ihop.

Fridens

2010-08-20 @ 17:14:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0