Härligt Klas!

  • Jaha, så var det dags igen...
  • Som sagt, Helsingborg - Zestafoni igår kväll. Georgierna ställde upp med spelare som Gelashvili, Grigalashvili, Benashvili och Gorgiashvili. Många -shvili´s med andra ord. Under hela sändningen satt jag och fundera på vilken av dessa fotbollsspelande -shvili´s det var jag hade hört talas om tidigare. Förundrad över att jag uppenbarligen kände till en georgisk fotbollsspelare så började jag googla efter rätt svar. Till slut slog det mig att Micheil Saakasjvili, Georgiens president,  var det namn som jag egentligen kände igen.
  • Just nu är det två veckor, 2 timmar och 49 minuter till årets första gränsderby.  Heja Tingsryd!
  • Som flitig läsare av SMP Sport de senaste 15 åren så har man lärt känna den lokala golfaren Klas Eriksson. Jag har så vitt jag vet aldrig hört talas om honom i riksmedia, bara i Smålandsposten. Det kunde vara tävlingar på Lidhem, eller någon obskyr europatour-tävling i Portugal. Men var gång var Klas Eriksson med i nyheterna tack vare sin lokala anknytning. Igår förändrades detta. När jag körde hem från Åseda igår kväll så hörde jag Eriksson på radiosporten, jag såg honom på Sortnytt och idag läser jag om honom i sportbladet efter  att han blivit bäste svensk efter första rundan av SAS Masters. Trägen vinner...!
  • Det är sannerligen ingen brist på god läsning för oss grönvita just nu. Tekning bjuder på den senaste läsvärda intervjun. Kan det vara så att det stora antalet grönvita bloggar triggar varandra till att överträffa varandra. Jag hoppas inte detta medför att ni/vi läsare som närapå dagligen matas med denna underhållning blir bortskämda och ökar kraven på andra bloggar (t.ex den du läser just nu) att prestera på samma höga nivå.

Kommentarer
Postat av: Gorillan

Apropå -shvili´s så har vi ju samma fenomen i Sverige med våra -son :-)

2009-07-24 @ 14:45:43
Postat av: Turkar Iranier och Georgier talar

http://sv.wikipedia.org/wiki/Georgiska_alfabetet



...georgiska

2009-07-24 @ 15:31:42
Postat av: Einar Skollärare

Värst vad din fotbollskväll väcker nyfikenhet =)



Själv vet jag att det är ett adjektiv med innebörden som en plågoande eller översittare. Ett populärt efternamns-suffix i Republiken Georgien, vars invånare är ökända för "stark-arm-taktik" som de påstås använda för att nå toppen av näringskedjan. Joseph Stalin, född Ioseb Jughashvili är ett exemplel på en sådan förskräcklig gubbe med sådant efternamn. Suffix är ordsvansar med en egen betydelse. Om tex någon heter Ture Tjuvaktig är -aktig suffixet.

2009-07-24 @ 15:55:31
Postat av: Limma

Det är månne inte Teimuraz Gabasvilli du tänkte på?

2009-07-25 @ 00:30:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0