I want to believe

Om man bortser från all julklappshets och överdriven konsumption så finns det även rätt mycket gott som hör julen till. Jag har en känsla av att ödmjukheten och medmänskligheten i stort ökar en aning under julhelgen. Jag vet readn nu att det jag kommer uppskatta mest imorgon är att sitta ner i soffan med farmor en stund, att hälla upp en snaps till 93-åringen och att se barnens glädje när de öppnar sina julklappar. Ikväll kommer Italienskan hem och att träffa henne igen är en julklapp så god som någon. Julen är en tid då många av mina vänner kommer tillbaka till stan för ett par dagar och vi kan umgås alla tillsammans igen. Vi är trots allt rätt många som under ett par dagar lyckas se bortom den materialism som resten av året präglar vårt samhälle, och se till mjuka värden istället. Helt plötsligt så betyder familj och vänner mer än vanligt och en kväll med sällskapsspel och ett par koppar glögg känns betydligt mer värdefull och lättordnad än i vanliga fall. Vad jag önskar är att några av de tankegångar och värderingar som folk visar under julen kunde genomsyra vårt samhälle även under resten av året.

Hur som helst,
God Jul!


Kommentarer
Postat av: Eva-Lena

Bra skrivet :) Önskar dig en riktigt trevlig julhelg!!

Häls. Eva-Lena

2009-12-23 @ 17:13:31
URL: http://lisselgard.blogg.se/
Postat av: Jean-Pierre

God (grön-vit) jul från en GOISare!

2009-12-23 @ 23:24:07
Postat av: God Jul

Hur många julasnapsar hade du tagit när du skrev detta mycket vackra men sentimentala inlägg? Stavfelen haglar ju vilket är olikt dig.



Tusen tack för fin blogg och lycka till med 2010 !!!

2009-12-24 @ 23:58:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0