Skål för Tingsryd


För fem år sedan bodde jag ett par månader på Harris Street  i centrala Sydney, Australien.  Häromdagen hittade jag en skiva med hundratals bilder från denna perioden. Det är svårt att beskriva minnena som kommer tillbaka. Livet var extremt problemfritt och Tooheys New var drycken som stod på menyn. I Sydney skaffade jag mig, liksom jag gjorde i Korea, vänner för livet som man ändå tvingades ta farväl av. Den tid vi hade tillsammans var dock oerhört minnesvärd och givande på mer än ett vis. Hur som helst, på skivan fanns det i alla fall ett videoklipp från kvarterspuben Glascow Arms som vi mer än ofta besökte. Eftersom jag bodde med enbart britter och australiensare så blev jag som skandinav lite exotisk. På videoklippet i fråga har jag uppenbarligen blivit ombedd att sjunga en svensk dryckessång och som vanligt så blev det en simpel men alltid lika gångbar Skål för Tingsryd. Där sitter jag full och glad och skrålar vid änden av bordet medans de fyra-fem britterna omkring mig försöker gnola med så gott de kan. Efter ett par månader hade de trots allt lärt sig både melodin och ordet skål.

Livet är idag väldigt annorlunda, men sången är densamma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0