Leksand och Almtuna


"LEKSAND ROGLE MORA BORAS VIK TROJA MALMO BOFORS SUNDSVALL IKO ALMTUNA OREBRO SSK"

  • Så fort Manchester United har spelat match så fylls min facebook av kommentarer av personer från Åryd (Lakers-supporters?), Växjö, Vederslöv, Göteborg och andra orter som envist vill vara Vi med Manchester United. Visst, det finns folk i Sverige som med jämna mellanrum åker över till de brittiska öarna för att se sitt favoritlag, men majoriteten följer sitt lag via TV, sjunger 'Glory, glory Man Utd', och kallar Old Trafford för hemmaplan samt Eric Cantona för kung. Någonstans tycker jag det är så förbannat fel. För att vara Vi med sitt favoritlag så ska det finnas en tvåvägs-kommunikation, möten, och fysisk kontakt. Att säga säg älska sitt favoritlag som man aldrig har sett live är som att vara förälskad i den där tjejen man bara har chattat med på någon dating-sajt. Kärlek kan klara avstånd, men med jämna mellanrum krävs dett man får hålla sin älskade i hand också för att kärleken ska vara på riktigt.

    Precis som det finns Man Utd-fans som aldrig ser sina favoriter, så svämmar Sverige över av postorder-supportrar som aldrig åker till Dalarna för att se sitt lag. Och precis som alla andra så känner jag att det inte är helt ok. Jag har vänner som är Leksand-supportrar som bor i Växjö, som med jämna mellanrum är i Ejendals Arena och som i princip ser lika många, om inte fler, matcher med sitt favoritlag än vad jag gör om året. Så det säger jag ingenting om, men sån är dessvärre inte majoriteten. Att gång på gång se bortasektionen i Dackehallen fyllas av skåningar, smålänningar och ölänningar när Leksand kommer på besök kan störa mig något oerhört.
  • Men jag gillar att spela mot Leksand. Det känns som om vi alltid vinner. Med tanke på att Leksand är ett kroniskt topplag så får våra 11 poäng på de senaste 8 matcherna mot Leksand anses vara väldigt bra. Leksand can we play you every week?

  • En av tidernas mest klassiska resor hade Leksand som slutmål, jag har skrivit om den förr och den redogörelsen finner du här.

  • Jag fick en kommentar nedan av en Almtuna-supporter (!) som bad mig länka i deras forum när jag hade skrivit om Almtuna. Jag är väldigt rädd att han kommer bli besviken. Christoffer From-Björk, Victor Rollin-Carlsson och Julius Larsson. Mycket mer än så tänker jag inte på när jag tänker på Almtuna. Hur jag än vrider och vänder på det så ger Almtuna mig inga som helst associationer. Jag skrev igår att Altuna tillhör den kategorin lag lag som inte bekommer mig nämnvärt, och det är jag nog inte ensam om att tänka.

  • Finns det någon läsare som kanske har något trevligt minne från Uppsala att dela med sig av? För egen del har jag aldrig varit i varken Uppsala eller i Gränbyhallen.

  • Min okunskap innebär givetvis inte att jag samtidigt inte är imponerad av Almtuna. De gör det bra med små resurser. För ett lag, som i mina ögon, varken har publik, sponsorer eller intresse så spelar de i Allsvenskan och tillhör toppen. Ett lag som med andra ord är för litet för Allsvenskan. En humla som flyger och så vidare. Visst låter det bekant? Så istället för att vara oberörd av Almtuna så borde jag kanske börja beundra dem istället.

Kommentarer
Postat av: Hallabroan

Almtuna...

Jag minns TAIFs första år efter återkomsten till "gamla ettan", där vi tog oss till PO, och vi ställdes mot Almtuna,eller hette de Uppsala då?

Vi vann 1 match var och det var en tredje avgörande match borta för vår del.

Jag tog mej dit, vi var nog 10 tal Taifare på plats.

En svängig match som Almtuna ledde med 2 mål tror jag en bit in i 3e, sen orndade Larry så att det blev Sudden, och väl där sköt Per Karlsson oss till nästa omgång i PO.(tror det var Per Karlsson)

Det blev en riktigt trevlig hockeyresa att minnas.

2011-08-25 @ 09:59:29
Postat av: dasnail

Tjena!



Jag hittade inlägget helt själv. :)

Och nej jag blev inte besviken. Varje gång det skrivs om Almtuna läser jag gärna. Även om det är tre eller fyra rader och inte handlar om specifika spelares kunskaper.



Jag förstår absolut att Almtuna inte riktigt berör folk utom oss i Uppsala.

Ser bara på våra "derbyn" mot Västerås. De matcherna borde det vara fullsatt med mängder av VIK supportrar som kommer hit, men tyvärr.



Det kan ha att göra med att vi inte spelat i elitserien och inte har något SM-guld eller fornstora hockeydagar och därmed inte riktigt är intressanta för media. Det var en liten uppsving när Rönnqvist och Robertsson coachade laget och vi satte en "ny" spelstil på den allsvenska kartan.

Om Bobo Simensen, Marcus Ragnarsson och Johan Sifwerplatz lyckas med laget i år så kan jag tänka mig att vi kanske börjar synas mer. För första gången på länge känns det som om vi värvat spelare som är kända i media. Anger, Gråhns och Hermansson ser ju bra ut på pappret i allafall och de har sett bra ut på träningsmatcherna.

Det vi varit kända för bortsett från Rönnqvist är ju att vi har seriens absolut sämsta hockeylada.

Men förhoppningsvis får vi inom ett par månader svar om vi får bygga en ny med plats för 8500 hockeyintresserade.

Lite info om oss. Vilket ju kan vara bra inför framtida möten. :o)

2011-08-25 @ 10:12:40
Postat av: Il Postino

dasnail: Kan du förklara det där? Varför bygga en ny hall som tar 8500?

Den gångna säsongen var ert snitt 1454. Även om ni skulle dubbla det i den nya arenan (lär ej hända förstås) kommer det ju bli ödsligt.

Ta tex Växjö som gått upp elitserien och bygger ny arena som tar 5500...

8500 är ju större än både löfbergs lila och kinnarps!



Såg f.ö båda matcherna i Gränbyhallen den gångna säsongen, och man vill egentligen helst glömma dom. Fyfan alltså. Första ledde vi till 47 sek kvar, minns vi Taifare som var på plats skrek halsarna nästintill blodiga för att jobba in en efterlängtad seger och 2p efter straffar kändes som en förlust.

Andra matchen ledde vi tills det var 4 min kvar, slutade med 1p efter straffar den gången. SuckSuck

2011-08-25 @ 17:56:04
Postat av: jhoijnm

almtuna och uppsala AIS är två olika klubbar.

2011-08-25 @ 22:57:49
Postat av: Martin

Jag har bestämt för mig att det var Uppsala vi mötte i PO för en miljard år sen. På den tiden när Haninge också var ett lag som vi stötte på med jämna mellanrum.

2011-08-27 @ 05:47:41
Postat av: Joffemannen

Ffg i mitt liv var jag i Uppsala i våras. Men då på studenternas. Att exempelvis Valbo har problem att synas kan man ju förstå när Brynäs stjäl allt ljus och Gävles fotbollslag tar resten av publiken. Men i Uppsala finns väl annars bara Sirius, och dom bara i andra sporter. dasnail får gärna gästblogga om hur det känns att vara supporter åt Allsvenskans anonymaste lag.

2011-08-27 @ 18:42:20
Postat av: Joffemannen

Om jag tänker lite till kan kanske universitet vara ett problem vad gäller supporterskap. En stor del av stadens ynglingar är från annan ort, och har andra lag. Lund har ju exempelvis bara marginalsporten handboll. Tittar man på Sveriges största tätorter är alla top-14 representerade i antingen fotbollens Allsvenska eller Elitserien, utom just Lund och Uppsala. Hmmm?

2011-08-27 @ 18:47:00
Postat av: Joffemannen

Vilket också får mig att undra hur många av Sveriges 334 tätorter som är större än Tingsryd som är representerade i första eller andraligan i hockey eller fotboll

2011-08-27 @ 18:50:31
Postat av: Joffemannen

Men skulle det vara en tävling vinner ju Mjällby med sina 641 tätorter som är större än sig själv varav merparten inte är representerade i högstaligan i nåntingalls

2011-08-27 @ 18:52:14
Postat av: dasnail

Jag ska försöka få med svar till alla i detta inlägg.



Nja, det är inte bara Sirius (som har lag i bandy (elitserien), fotboll(div. 1) och innebandy (superligan)). Storvreta har ju vunnit innebany SM två år i rad. Sen har vi ju basketen i högsta ligan också. Men absolut det är på tok för dåligt med folk på matcherna.



Tanken med en ny arena är att Almtuna (hette Uppsala AIS ett tag men bytte tillbaka till Almtuna, sen har vi ett lag som heter Uppsala hockey som är en annan organisation) ska kunna erbjuda sponsorer bättre möjligheter att synas och därmed få in mer pengar till spelare och efter något/några år ta sig till elitserien. Om man ser på träningsmatcherna mot Timrå så var det knappt 1600 personer och mot Brynäs ca 2000 skulle det ha varit en seriematch i elitserien gissar jag poå att det skulle varit run 5000 åskådare.

Dessutom kan arenan hyras ut till konserter (10 000 ska gå in vid en konsert) och kongresser mm. Så den ska inte bara vara till hockeyn.

Just Tingsryd (och Mora) vet jag att det var många som inte gillade hos fansen i Almtuna förra säsongen då vi inte lyckades särskilt bra mot er.

2011-08-28 @ 16:37:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0