En extra dimension

Igår fick jag ett födelsedagskort på posten, ett kort med fler dimensioner än jag någonsin har sett tidigare. I många år har jag känt mig som en äldre tonåring. Förutom visheten och alla erfarenheter så är det inte mycket som har förändrats de senaste tio åren tycker jag. Nu går jag helt plötsligt in i mitt fjärde decennium och jag måste säga att det känns lite märkligt. Hur jag än envisas med att intala mig själv att det inte är något som förändras, så gör världen sitt bästa för att övertyga mig om det motsatta. Åren sätter sina spår, och mina vänner som har abdikerat för åldern gör det inte enklare. Men jag kämpar på, jag har en livsstil som passar mig oerhört bra just nu och jag låter inte ett år extra rubba på det.
***
Piteå hemma ikväll. Vi kämpar på i den här kvalserien. Det handlar givetvis om att vi ska ta tre poäng, och samtidigt få resultaten med oss i övriga matcher. Just nu vet jag knappt inte vad jag riktigt ska hoppas på. Givetvis vore det skönt om Hästen torskade en match nu, men samtidigt känns det farligt om Karlskrona skulle få för mycket vind i seglen. För vår del handlar det givetvis om att våra TAIF-grabbar och de andra som verkligen vill spela fortsätter att visa det. Vidare får vi hoppas att Zacke fortsätter i samma storartade stil. Det är så vi vinner matcherna. Den stora Dackehallspubliken har två matcher kvar att ställa upp den här säsongen, nu finns det inga andra alternativ att göra det.
***
Conny Strömberg spelade alltså hos oss i vintras utan att göra nämnvärt intryck, nu går han upp i elitserien med Örebro. Där ser man. Örebro dessutom, vår gamla kvalantagonist. Förvisso med helt andra medel, men nog måste man ge dem att de har lyckats bättre än oss med sitt allsvenska avancemang.
***
Jag försöker ofta förhålla mig tveksam och kritisk till faktauppgifter och statistik som florerar på sociala medier. ”Invandrare står för 75% av alla brott”, ”Kony 2012”, ”Lakers Lakejer kommer till Dackehallen för att hålla på KHK”, och andra märkliga påståenden som ibland känns som tagna ur luften, men kan också visa sig vara sanna i vissa fall. Men när man inte vet var siffrorna kommer ifrån, vem som säger dem eller i vilket syfte de sägs så kan det vara farligt. Ibland visar det sig stämma, ibland är det rena påhitt som retweetas och delas utan någon som helst djupare källkritik. Eftersom jag inte har någon som helst koll på det Chilenska skolsystemet eller hur det ser ut i övriga världen så postar jag bilden nedan med ett visst förbehåll och med en fråga, kan det här verkligen stämma? Varför denna fortsatta besatthet att privatisera och riva upp? Vad är det för fel på lite pragmatism ibland?

***
På tal om åren som går, för sex år sedan spelade vi hemma mot Piteå samma dag som en oerhört kär vän hade en stor födelsedagsfest på annan ort. På vägen till Gislaved fick jag ett sms från Dackehallen där Piteå precis hade gjort 1-0. I ren ilska kastade jag telefonen i bilgolvet, och telefonen gick i två delar. Men TAIF vann, festen var oerhört lyckad och en magisk vår fortsatte. En vår och en färd som slutade med en käftsmäll mot Väsby, men det var resan som var mödan värd. Både våren, livet och kvalserien 2013 är en helt annan resa med helt andra dimensioner, förhoppningsvis med ett helt annat slut än 2007.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0