Ända in i mål

Ingen kunde väl undgå att missa Johan Olssons härliga insats i söndags. Om man för stunden räknar bort de allmänna dopingmolnen som ligger över skidsporten så kan jag inte komma på många individuella idrottshändelser som skulle kunna vara större än en seger i femmilen på VM. Sverige är en nation som alltid reagerar instinktivt på framgångar i tennis och i skidåkning, och så även denna gång. Att vinna loppet som han gjorde glädjer än mer, att ta ledningen så tidigt och fullfölja alla 50 kilometrarna är imponerande. Från start till mål.
***
Visst, det är som sagt fint med valfrihet och ett brett utbud. Det är jättebra om det finns många skolor för eleverna att välja mellan. Men vad som är än viktigare är kvaliteten. Vad som har hänt i Värmland de senaste dagarna är ett tecken på när vinstintressen tränger in och tar över välfärden. Det är såna här historier som gör att jag inte kan förstå varför inte riskkapitalister och andra investerare i välfärden kontrolleras hårdare och i stor utsträckning även begränsas.Det finns värden inom skola, vård och omsorg som jag inte tycker vi kan, eller bör, sälja ut. Vad finns värdet i privatisering enbart för privatiserandets skull? 
***
Någon som inte fullföljer är Petter Nilsson. Jag sitter inte på någon information som gör att jag vet mer än vad som har stått eller sagt i media. Givetvis finns det folk som givetvis VET att Petter egentligen har fått sparken, och att det är TAIF som har gjort bort sig igen. Men jag tror nog inte det, av alla seriösa rapporter man har läst så verkar det onekligen som om Petter har hoppat av helt enkelt. Och säga vad man vill om att ta hand om familjen, jag kan förstå det. Men det känns på sätt och vis lite märkligt ändå. Det är inte särskilt mycket kvar av säsongen, och någonstans känns det som om har man dragit båten så här långt, så bör man ro den i land också. Det finns en viss heder och ansvar i det, även om det kan låta hårt i ett sånt här läge. Som människa gör förhoppningsvis ett klokt beslut, men som hockeytränare tycker jag han lämnar en viss besk eftersmak.
***
Patrik Woss tävlar just nu i ’Vem Vet Mest’ på TV. Ett högst olyckligt namn.
***
Inte heller Tingsryd lyckades ta sig riktigt i mål ännu. Det må vara imponerande av Almtuna att avsluta som de har gjort, men man kan inte komma ifrån att det är bedrövligt från vår sida. Att vi inte lyckades knyta ihop den här säcken gör mig orolig för framtiden. Nu går vi in i en kvalserie som vi på förhand vet kommer vara ett helvete. Karlskrona har kunnat förbereda sig länge på detta och är säkerligen laddade. Underifrån kommer div 1-lag fyllda med självförtroende. Dessbättre åkte Kallinge ur PlayOff. Jag, som alla andra TAIFare, gillar Kallinge, och det gör att jag verkligen inte hade velat möta dem. Kallinge har alltid varit ett lag som många har kunnat hålla på lite vid sidan om TAIF. Det har varit ett lag som har fyllts på av överblivna TAIF-juniorer eller andra spelare som vi behöver matcha. Det har varit så nära ett b-lag vi har varit sedan Eagles dagar, så att möta dem i matcher om vår tillfälliga överlevnad hade varit hemskt.  

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kloka ord

2013-03-05 @ 21:45:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0