Värt att uppmärksamma

På Facebook dök det idag upp en kommentar från ett par grabbar som hade tagit fram en ny t-shirt till förmån för TAIF. Tanken var att sälja tröjorna och låta allt överskott tillfalla föreningen. Hur det rent logistiska arrangemangen var tänkta att genomföras vet jag inte, men hur som helst verkade det som om TAIF tackade nej till erbjudandet. Någon hänvisade till att det nog är för att TAIF vill värna sitt eget varumärke och inte förvirra med nya logor eller tröjor som inte direkt ser officiella ut. Må så vara, men jag kan i och för sig känna att tröjan ovan inte heller känns helt och hållet officiell ur ett sådant perspektiv. Och det finns fler exempel på tidigare tröjor som känns tveksamma både vad det gäller utseende och typsnitt. Jag vet inte varför man skulle tolka vad som finns på tröjan som en ny logga, då jag inte tror att någon gör den tolkningen för bilden ovan. Hur som helst, jag hoppas att någon bejakar de här killarnas intresse och hjälper dem sälja tröjorna. Alla inkomster till TAIF är förstås av stor nytta i nuläget, och detsamma gäller naturligtvis för ideella insatser. Gröna Brigaden känns naturligtvis som en given kandidat att distribuera tröjorna i fråga, och kanske vore det också bäst så.
***
SVT Dox visade igår kväll den oscarsnominerade dokumentären ”Fem förstörda kameror”. En dokumentär som handlar om när palestinske Emad får en son och skaffar sin första videokamera, samtidigt som Israel börjar bygga en mur genom hans hemstad. Jag rekommenderar er att se den, och sen skapa er en egen uppfattning.
***
Kvällens uppdrag granskning har fått väldigt mycket uppmärksamhet redan innan det har sänts. Dagens tema är näthatet mot kvinnor och trailern för programmet har redan setts hundratusentals gånger. Jag har tidigare skrivit om näthatet här, och det är något som får mig att känna starkt obehag. Det räcker att läsa hur de skriver om oss på diverse hockeyforum för vissa lag i regionen för att få ett gott exempel på hur långt det har gått. Det räcker att läsa vissa av de kommentarerna som en viss Lakerssupporter dagligen skrev i min blogg för att få en hänvisning om hur det kan se ut. Skrämmande många verkar tro att bara för att man sitter gömd bakom sin datorskärm så är det fritt fram för att förolämpa och verbalt attackera sina medmänniskor på ett sätt som aldrig hade varit okej i verkliga livet. För extremistgrupper som livnär sig på hat och som vill skapa ett vi-mot-dom är det tacksamt, för oss övriga är det en samhällsfara.
***
Sverige spelar fotbollslandskamp mot Argentina ikväll, och två spelare som heter Zlatan och Lionel Messi ska vara med. Det har ni inte missat va? Det är givetvis kul att vi har en spelare av Zlatans kaliber, och hans vikt för svensk fotboll går knappt att överskatta. Men ibland, ibland går det faktiskt lite för långt. Aftonbladet blandar faktiskt ibland ganska bra journalistik med vissa lågvattenmärken. Det här tillhör nog definitivt den senare kategorin

Kommentarer
Postat av: Limma

Såg den där dokumentären igår, overkliga scener. Men en sak jag kände var att det vore intressant att se andra sidan av saken. Från vanligt folks sida, för när de visade Israelerna som flyttade in i deras gamla områden så såg det inte ut som bara usa-stödda dödsmaskiner, utan det var barnfamiljer, gamla med mera bland dem. Vad är de för människor egentligen? Tvingas de flytta dit eller vad kommer de ifrån för de lär knappast vara komfortable heller med att flytta till ett så ostabilt område?

2013-02-06 @ 17:35:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0