Bättring

Utan att ha sett matchen igår kväll, men nog kändes det på förhand som om TAIF inte skulle jaga ihjäl sig mot Malmö utan nog ha fredagens match mot Almtuna i tankarna. I och med att de förlorade igår igen så är det fortsatt åtta poäng ner för oss till stecket, en seger imorgon så är det 11 poäng med fem matcher kvar att spela om. Imorgon kan vi nog avgöra den här säsongen tror jag. Imorgon har vi chansen att ge oss själva en trygghet inför avslutningen av säsongen. En trygghet som för många år sedan hade kännts oerhört grå och tråkig, men att spela av ett par sista betydelselösa omgångar av allsvenskan låter för mig som en ganska behaglig avslutning på en säsong som har blivit allt bättre ju längre den har lidit.
***
Kl 21 ikväll visar SVT en dokumentär om Anja Pärson, ännu en av alla dessa stora, numera föra detta, idrottshjältar. Jag har alltid varit oerhört svag för Anja, för hennes inställning och för hennes personlighet som aldrig känns falsk och påklistrad. SVT har tidigare kört uppskattade dokumentärer om Peter Forsberg och Carolina Klüft, och det är något jag gillar. Jag har skrivit om det tidigare, och det tål att upprepas igen, vi är för dåliga på att hylla våra gamla idrottshjältar i Sverige. Vi jublar gärna när de vinner och gör mål, men när de blir äldre och karriären inte längre är på topp så är vi snabba som påtalar att de närmast är pinsamma och borde lägga av. Det är tråkigt att det ska behöva vara så.
***
Leksand fick alltså igenom sin rekonstruktion i Mora Tingsrätt. Det finns förstås en samhällsnyttig funktion i statliga lönegarantier och rekonstruktioner för att rädda arbetstillfällen och säkra delar av betalningar till fodringsägarna. Men när det handlar om rekonstruktion av idrottsklubbar så blir det förstås lite mer svårbedömt, för sportsligt är det i alla fall inte. Vilka intressen bör prioriteras i ett sådant ärende? Det samhällsekonomiska eller det sportsliga? För som det är nu kan förstås ingen bortset från att det är i gränslandet till vad som kallas ekonomisk doping. Men vad gör inte det egentligen? Enestubbe skrev en krönika om hur bygget av idrottsanläggningarna i Växjö kommun har genomförts. Som skattebetalare och som idrottsintresserad är den förstås av intresse. Min poäng är att alla idrottsklubbar till viss del hålls under armarna av sponsorer och myndigheter. Men det är skilda grader i helvetet, och fallet med Leksand känns som ett av de mest tveksamma på länge. Så här får det givetvis inte gå till.
***
Väskan är packad och imorgon tar jag tåget till Malmö. Även om livet här har varit ganska behagligt på sistone så ser jag fram emot att få komma iväg en stund för att få en andningspaus och att ladda batterierna, som det heter. Jag vet inte vad vi ska hitta på eller ta oss för. Förhoppningsvis står det inga alltför krävande uppgifter på schemat, samkväm och trevligt sällskap räcker gott för att det ska bli en trevlig helg. Nästa gång vi hörs är det en ny vecka och förhoppningsvis är vi då i princip klara för nästa års allsvenska.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0