Vem pra Malmö

Som sagt, det blev en tur till Malmö i helgen. Även om det är ganska nära, och om det i vissa delar inte innebar mer än att jag såg skidåkning från en annan soffa så var det en välbehövlig resa. Varje gång jag är i Malmö så inser jag vad det är jag saknar i Växjö. Malmö är ingen enorm storstad, men där finns en doft av det exotiska och ett utbud av allt det goda i livet. Det är de små arabiska tobaksaffärerna på hörnen, det är de asiatiska livsmedelsaffärerna kring Möllan, det är den obligatoriska fallaffeln och det är ett utbud av barer och krogar som man bara kunde drömma om i Växjö. När jag nu bor där jag bor så är det skönt att Malmö ligger så pass nära som det gör och jag har så pass många vänner där som jag faktiskt har. Vem pra Malmö!
***
Nej det vore förstås naivt att hoppas på att vi skulle dödat säsongen redan i fredags. Nu blir det lite fortsatt vånda och tabelltittande. Jag kände mig faktiskt ganska trygg och säker i att vi skulle vinna mot Almtuna i fredags, därför blir också förlusten så oerhört mycket mer smärtsam.
***
8 kilometer gjorda i det tungsprungna elljusspåret i Fyllerydskogen idag. Jag är nöjd med mig själv.
***
På tal om utbudet i Malmö, i lördags blev jag medbjuden på Roller derby, en minst sagt udda sport som dessutom endast utövas av kvinnor. Det är en fullkonstaktsport som utövas på rullskridskor. Sporten går ut på att utövarna, uppdelade i två lag, kör på en oval inomhusbana och poäng delas ut till en spelare som kör förbi varje medlem av motståndarlaget. Laget med flest poäng vid matchens slut har vunnit.Mer ingående regler finns att läsa här. På banan tävlade Crime city rollers mot Stockholm Roller Derby Allstars och det var svårt att inte ryckas med i stämningen i Baltiska hallen.På läktarna fanns minst 5-600 relativt hängivna åskådare och när det var jämnt på slutet och många poäng på spel så var det bra tryck på läktarna. Det är kul att ge sig in i nya sporter ibland, att lyfta på gardinen och kika in i en ny värld där helt andra regler gäller.
***
Runt kristi himmelfärd ska jag alltså ner till Rom igen. En titt på spelschemat visar att Lazio har hemmamatch, men det spelar ju mindre roll eftersom det naturligtvis är Roma jag vill se.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Alltid trott att ett lag som Livorno skulle va de laget du följer i Italien, inte facist laget Roma.

2013-02-19 @ 00:43:34
Postat av: 1923

Jag följer egentligen inget lag i Italien, men i valet mellan Roma och Lazio är det i alla fall ingen tvekan. Annars har givetvis Livorno mina sympatier.

2013-02-19 @ 11:52:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0