Dödsdömt

Om det är någon i Växjö som inte bör få blommr så är det jag. Jag vet inte vad jag ska ha dem till, och jag vet inte hur jag ska sköta dem. Och någon vas hade jag visst inte heller. Jag ger det max över helgen, sen har den här blomman antingen vissnat eller vasen vällt. Det här kan aldrig sluta bra.
***
Jag såg gårdagens Hübinette på SVT med Jimmie Åkesson som gäst. Det pratades i programmet bland annat om vad som är svensk kultur, och vem som kan avgöra vem som är svensk och inte svensk. Det verkar finnas ett behov av att sätta etiketter på folk, och Sverigedekomraterna sätter gärna upp parametrarna. På deras hemsida finns en rolig lista, så det är bara att skriva ut och börja pricka av. "Typiskt svenskt kan väl vara köande, att sätta sig på ett helt tomt säte på bussen, att ha med sig matlåda till jobbet, att betala tillbaka 5 kr till en vän eller släkting, att inte vilja sticka ut, att lägga julklapparna under granen, att titta på Kalle Anka på julafton, att dricka snaps och äta sill på midsommarafton, att inte tuta i trafiken, Astrid Lindgren, Selma Lagerlöf, Elsa Beskow, Esaias Tegnér, Vasaloppet, 14 juli på Solliden, folkdans, folkmusik, bonader på väggarna, Carl Larsson, trasmattor, ljus inredning, att hålla upp dörren för den som kommer efter och att inte tränga sig på". Jag är rädd att många av mina vänner varken äter sill, har trasmattor eller läser varken Elsa Beskow eller Esaias Tegnér. Om det är det som är grunden i den svenska kulturen så kan jag förstå att SD är oroliga... 
***
Mora borta ikväll. Absolut ingenting talar för oss. Inte med det laget Mora nu har, och med det spelet vi har.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0