Stolthet, hjärta, tradition

Under slutet av den förhållandevis misslyckade valrörelsen i höstas så satte Mona Sahlin ner foten. Om det var av strategiska eller av känslomässiga skäl vet jag inte, men oavsett vilket så hade hon tröttnat på diskussionen om siffror, om procent och om en extra femhundralapp i månaden. Sahlin ville föra över debatten till mer ideologiska och grundläggande värderingar och på vilket sätt vi vill bygga vårt samhälle.

Lite samma känsla kan jag känna när det handlar om relationen Tingsryd respektive Växjö Lakers. Gör en jämförelse av bloggar, forum, annonser, uttalanden och supportrar i allmänhet så tycker jag man kan se en ordentlig skillnad. Det faktum att de för tillfället är ett bättre hockeylag och ligger högre upp i tabellen anser de vara skäl nog att kalla sig 'Kronobergarnas hockeylag'. Borgarbrackor som räknar profiter. För många av oss handlar det om så mycket mer. Stolthet, hjärta, tradition känner ni till. Det handlar inte om den här säsongen, det handlar om de värdegrunder som vi har byggt våra föreningar på. Saker som inte förändras över en natt.

Lakejerna tycker förstås att det är jättekul att vi har gjort värvningar inför säsongen och kallar oss för Köperyd och menar att vi därmed gått ifrån våra ideal. Just det visar hur lite de förstår. Världen är dessvärre inte en plats för idealister. Anpassa dig eller dö. Jag hade gärna levt i en annan värld en den vi just nu ser, men hade jag försökt göra det så hade jag nog gått under. Likadant är det för Tingsryd AIF. Jag hade gärna sett ett lag bestående av 90 % egna produkter samt några killar från Diö, men så fungerar det tyvärr inte. Och vi är dessbättre inte sämre än att vi anpassar oss, vilket inte är samma sak som att vi tvunget tycker om det.

Dagens match handlar om tre poäng, vilken sida som än tar dem så kommer det firas. Men i längden spelar såna saker ingen roll, det förändrar inga styrkeförhållanden oss emellan. Lakejerna tror att förluster får oss att börja tvivla. Men vad de inte förstår är att vårt engagemang är större och djupare än så.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Personligen tycker jag vår ära och vårt signum i budskapet Stolthet, hjärta, tradition rimmar betydligt bättre och är mer synonymt med konservativa värderingar. Men vad spelar det för rollen kväll som denna, en sosse i lite känslosvall står underordnat den gemensamma glädjen ikväll :-)



Smålands bästa lag...ja HV räknas knappast. En inkilad stad mellan tre landskap. Måste vara rotlöst att bara vara en ända på Sveriges näst största sjö.



Ja fy fasen vilken skön seger :-)

2010-10-30 @ 21:29:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0