Det var på tiden.

Det finns många bloggar som startas utan någon riktig tanke. Vissa bloggare inser ganska snart att de egentligen inte har något att skriva om, och lägger då helt enkelt ner bloggen. Vissa bloggare har inget att skriva om, men fortsätter När årets hockeyallsvenska skulle promotas från olika Kronobergs-håll så drog både SR Kronoberg samt Smålandsposten fram en bloggande spelare från alla tre lagen. SR Kronoberg slår ännu större på trumman och låter även sina reportrar blogga på området ishockey. Jag kan vända mig mycket mot många av dessa helt meningslösa bloggar. Ska man som journalist blogga så kan jag tycka att inläggen ska handla om journalist-biten. De ska avslöja något, ge oss vinklar på stories som inte kommer fram ordentligt någon annanstans eller skriva om de rykten som ligger under ytan. Idag kom det för första gången ett inlägg från en av SR's reportrar med ett någorlunda intressant innehåll. Äntligen! Det intressanta i Thomas Hermanssons inlägg var förstås Troja-biten, avsnitten om Växjö och Tingsryd höll dock sedvanlig meningslös-blogg-stil.
***
I Danmark ska man riva invandrartäta bostadsområden för att förhindra brottslighet (?), i Frankrike förbjuder man burkor på offentlig plats, i Italien fortsätter jakten på Romer och i Sverige har vi som sagt valt in Sverigedemokraterna i riksdagen. Den som säger att Europa inte går mot mörkar tider har inte sett sig om ordentligt.
***
Desto mer jag läser om denna Liu Xiaobo, desto mer rätt känns det att han har blivit förärad med Nobels Fredspris.
***
Bosse Frank...
***
Jag är dock givetvis medveten om att även jag bloggar om en hel del ointressanta saker. Men det är skillnad. Jag bedriver en privat uppdateras-flera-gånger-dagligen-blogg, och då kan ingen klandra mig för att det blir lite krystat ibland. Men om man som journalist driver en uppdatera-en-gång-i-veckan-blogg så kan man tycka att det inlägget borde innehålla något utöver det vanliga. Jag vill inte kritisera eller såga någon, men jag ställer mig lite frågande till själva tanken med att ha en blogg som inte leverarar. Att ha en blogg verkar för vissa vara ett självändamål, för mig är min blogg ett medel. Det är där skillnaden ligger.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0