Regarding Piteå

Till helgen går ett oerhört stort evenemang av stapeln. Jag och en god värd organiserar och står som värdar för en jubileumstillställning med 160 gäster och planerandet har pågått i flera veckor. Igår kväll var ett av de sista mötena och det känns som om det mesta har börjat falla på plats nu. Nu är manus och bordsplacering avklarat och i princip återstår bara ett genrep samt framförandet. Det ska bli jäkligt kul, men jag ser också fram emot klockan 10 på lördag kväll när allt är gjort och vi kan släppa på slipsknutarna lite.
***
Vett och etikett föreskriver givetvis att vi inte helt och hållet kan negligera stackars Piteå för den skrikiga grannen i söder. Så nu är det fokus på kvällens match. Och vad ska man säga om dem då? Jag kör väl en klassiker och skriver om senaste gången vi mötte Piteå, så vitt jag vet i alla fall. Jag såg ingen av matcherna när vi mötte dem i kvalserien våren 2007. Det var den tredje matchen från slutet och vid vinst skulle vi få en direkt avgörande hemmamatch mot Väsby, något som lockade oerhört just då. Piteåmatchen var en fredagkväll och jag följde den via telefonen i sällskap med några för tillfället väldigt goda vänner. Här finns vad jag skrev inför matchen och här finns vad jag skrev efter densamma. Vi vann matchen med 3-0 efter två sena grönvita mål och finns en avgörande hemmamatch mot Väsby där alla bitar skulle falla på plats. Nu är det svårt att dra några stora paralleller mellan kvällens match och matchen för sex år sedan. Men jag väljer att tolka faktumet att den tjej jag följde matchen hos 2007 fyller idag år, samma dag som vi möter Piteå för första gången sedan dess. Något måste det ju betyda i alla fall.
***
Korrespondenterna från igår, se det.
***
Ingen kan påstå att TAIF har imponerat nämnvärt under de första omgångarna av kvalserien. Men likväl har vi samlat ihop sju poäng vilket är mycket bra. Vi har gett oss själva en oerhört bra start poängmmässigt. En seger ikväll skulle givetvis förstärka det läget än mer. Som utomstående kan vi bara hoppas att de tagna poängen har inneburit lite självfötroende, att förlusten mot Huddinge har inneburit ödmjukhet och att vilan sen matchen mot Björklöven har inneburit tid för eftertanke. Det är klart att det stundande dubbelmötet med Karlskrona kan komma att avgöra väldigt mycket, men enbart om vi har satt oss själva i en sådan position. Piteå borta ska innebära en seger tycker jag, med all respekt för Piteå.
***
Twitter briserade som sagt av sällan skådat slag igår. Det är inte ofta telefonen vibrerar så mycket och så ofta på arbetstid som den gjorde igår. Det resulterade i att jag fick väldigt många nya följare men inte särskilt många nya svar. Klart är att det finns ett väldigt utbrett hat mot oss bland Karlskrona-supportrarna. Men som sagt, idag fokuserar vi på dagens match. Imorgon kan vi prata om Karlskrona igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0