Delade uppfattningar

Jag vet många TAIFare som gladeligen påpekade hur dåliga både Douglas Murray och Gabriel Landeskog var när de besökte Dackehallen. Det kan man tycka vad man vill om, i alla fall den ena av de två imponerade stort på mig. Igår kväll såg jag dem mötas när San Jose Sharks tog emot Colorado Avalanche. Om vi nu är överrens om att NHL är världens bästa hockeyliga så är det trots allt något ganska häftigt över att vi hade dessa spelare i Dackehallen i höstas. Och i morse såg jag highlights från Viktor Fasths vinna i sin NHL-debut. Man kan tycka vad man vill om Viktor Fasth och hans övergångar också, men ofrånkomligen kan man inte låta bli att imponeras av den där eländigt skadedrabbade målvakten som vi en gång värvade från Tvåstad Cobras som nu spelar NHL. Någon Santorelli har jag dock ej sett av.
***
C More visar just nu ”Schindlers List” och ikväll visar de ”the Lady”, berättelsen om Burmas oppositionsledare Aung San suu kyi. Två olika starka berättelser som bägge berättar om starka personligheter som vågade göra motstånd.
***
Expressens Magnus Nyström skriver idag i en krönika om våldet inom ishockeyn, och hur märkligt det är att det bland experter och spelare förskönas på det vis som det gör. Det är för mig väldigt märkligt att vuxna människor förespråkar våld som en slags uppfostringsmetod, och därför skönt att det trots allt är någon expert som säger ifrån. Jag blir så trött när jag ser Mikael Renberg sitta och säga att slagsmål givetvis ser illa ut, men att det är värre med alla hjärnskakningar. Jag förstår inte varför det skulle vara ett motsatsförhållande. Måste vi acceptera hjärnskakningarna om vi inte vill ha slagsmål på isarna? Är hockeyspelare så dumma att det enda sättet att få dem att sätta in dumma tacklingar är att slå dem med knytnävarna?
***
Jag ska vara bestman på ett bröllop i vår, och idag var det första planeringsmötet för att gå igenom lite av allt som ska styras upp. Glädjande var i alla fall att brudparets önskningar om hur bröllopet ska gå till inte ligger särskilt långt ifrån min bild av hur ett bra bröllop går till. Det här ser jag fram emot.
***
Vår kapten Tomas Larsson gick ut ganska hårt mot Karlskoga och deras publik efter senaste matchen. På Twitter och andra i andra forum fick han beröm av många grönvita som verkade vilja skriva under på hans beskrivning av Karlskogaborna. Jag ska erkänna att det var ett par år sedan jag var på ishockey där uppe, men jag såg aldrig av något av det han beskriver. Det verkar vara riktigt tufft att åka till Karlskoga för att spela ishockey. En plats där både spelare och publik gör sitt bästa för att motståndarna ska vantrivas, lite som vi nog önskar att det vore i Dackehallen. Dessutom har jag svårt att gilla den slags kritik och påhopp som han använder sig av, på många sätt påminner ordvalet som han, och en del andra TAIFare, använde om än hur den gamla Fahlander brukade beskriva oss. Det känns helt enkelt inte så fyndigt att beskylla Karlskogaborna för inavel, banjospel och att köra epa-traktor, det känns liksom redan gjort.

Kommentarer
Postat av: Martin

Jag har alltid hatat Fahlander och andra idioter för deras skitsnack och lögner om oss så att sjunka till den nivån ska vi låta bli. Jag vill verkligen att vårt lag ska bli lika "grisigt" och svårslaget som BIK.

Tror inte Larsson menade så illa som det lät, det där med inavel är bara idiotiskt. Vi är på många punkter likadana som deras fans. På en punkt tycker jag dock att vi skiljer oss, och det var pga detta som kaptenen spårade ur. Att skrika skit åt en skadad spelare är deras grej, minns fallet med Lihagen för ett par år sen.

2013-01-28 @ 08:48:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0