Män som hatar kvinnor och ridsport

I söndags kväll var jag på bio och såg Millenium, som den rätt och slätt kallas här i Korea. Det är inte så många utländska filmer som går upp på bio här, och de Koreanska textas sällan till engelska, så man får passa på när det kommer upp något intressant. Att det sedan är en film som utspelar sig i Sverige gör ju inte saken sämre. Det var lite märkligt att se kombinationen av Sverige och svenska repliker som 'Skål' och 'Tack' tillsammans med amerikanska skådespelare som talade med en märklig svensk brytning. Men annars tycker jag det var en bra film, bättre, mörkare och råare än den svenska versionen.
***
I morse när jag slog på datorn för att se vad jag har missat så var Twitter och Facebook fyllt av kommentarer från folk som inte på något sätt och vis kunde förstå hur Rolf-Göran Bengtsson kunde vinna Jerringpriset. Han är inte värd det, hästhoppning är ingen idrott och hästen borde få priset var ganska vanligt förekommande åsikter. Åsikter som känns mer eller mindre meningslösa. Det är inget pris som går till den som har gjort den största prestationen eller som utövar den internationellt sett största idrotten. Jerringpriset går till den som får flest röster. Det är därför till exempel Magdalena Forsberg kunde vinna priset fyra gånger i en ickesport som skidskytte. Jag hade inte lagt min röst på Rolf-Göran Bengtsson, men eftersom jag inte heller röstade på någon annan så känns det märkligt att höja rösten för att han inte skulle vara värd priset. Det är klart att den som får flest röster är värd att vinna, eftersom det ju är det som priset går ut på. Hade tillräckligt många röstat på Henrik eller Daniel Sedin, så är jag säker på att han hade vunnit. Men nu var hockeyfolket för dåliga på att ringa in med sina telefoner, och då vinner man heller inga Jerringpris. Svårare än så är det inte.

Kommentarer
Postat av: Poopo

Tycker det var kul att Rolf-Göran vann faktiskt. Speciellt just för att folk blir så upprörda. Det är ju bara ett pris.

2012-01-17 @ 20:43:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0