Vad vann de?


Har jag någon friidrottsintresserad läsare? I söndags kväll såg vi något på VM-stadion i Daegu som ingen av oss kunde förklara. Efter medaljceremonin för herrarnas maraton följde, en medaljceremoni för herrarnas maraton. Den stora skillnaden var att vid den första ceremonin var det tre löpare som fick medaljer, andra gången var det tre lag som klev upp på prispallen. Marocko kom tre och tre löpare klev upp på pallen, Japan var tvåa med sex löpare, och Kenya vann med fyra löpare. Som pris fick de bland annat en pokal, vilket man sällan ser i friidrott över huvud taget. Den totala vinnartiden var något i stil med 6 timmar och 40 minuter, vilket avslöjar att det i alla fall handlar om tre maratonlopp. Men hur hänger det ihop? Jag har då aldrig hört talas om maratonstafett. Och vilka tre tider är det då, eftersom Japan hade sex löpare och Kenya fyra. Genomsnittstiden för alla löpare multiplicerad med tre? Finns det någon som vet?
***
Det var svårt att inte fokusera för mycket på Lakers de sista dagarna. Det finns få som är så bra som de på att skjuta sig i foten gång på gång. Supportrarna vill så gärna vara ett föredöme för oss andra, och sen klantar deras förening till det gång på gång. Hur som helst så har vi vårt eget att fokusera på också. Ikväll är det Bofors och på lördag Oskarshamn, sen är det redan dags för premiären i Sundsvall. Lustgt nog känns det som om jag har absolut ingen koll på hur det har sett ut, på gott och ont. Jag är inte orolig, men jag går heller inte in i en säsong med skyhöga förhoppningar. Jag kan bara se till statistik, resultat och höra vad folk säger om matcherna. De två första har jag lärt mig att någorlunda bortse från, och det tredje alternativet hra inte heller bjudit på någon enhetlig bild ännu.
***
På tal om löpning, så ligger jag i ganska bra själv just nu. Det har flyttat in en norsk tjej i mitt hus, och hon är så pass hurtig som man kan föreställa sig att norskor är. Så ett par gånger i veckan är vi nu ute och löper 10 kilometerslingan utmed floden som går genom Seoul. Nu har även innebandyn dragit igång så kroppen är ganska mör idag måste jag erkänna. För att göra saker och ting värre, så har jag blivit övertalad om att springa en halvmaraton i oktober kunde vara en bra idé. Jag är bra på att springa, det har jag alltid varit, men två mil känns helt klart som lite i överkant just nu. Vi får se hur det blir med det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0