Ang Macke J

Följande skrev jag 8e augusti: "På tal om backar så läser jag idag i SMP att Marcus Johansson inte får mycket speltid (ingen alls till och med) i sin klubb. I somras så hade jag varit beredd att sätta mycket av min heder på att Laudius och Macke Lenhovda troligtvis skulle bli två av våra första nyförvärv. Hälften rätt i alla fall, än så länge."

Idag när jag vaknade så kunde jag läsa en antydan i GB´s forum om att även min andra gissning hade fallit in. Att hitta en bekräftelse var dock inte det lättaste, men nu när elitserie-SMP har lyckats trycka in oss i förbifarten i en artikel om Växjö så får vi väl anta att det stämmer. Vidare bjuder taif.nu på följande stycka om Växjös förtjänst av den här affären; För Växjös del är utlåningen i första hand den här veckan och det är för att Marcus Johansson skall få matchträning. –”Vi har varit förskonade från skador och har många spelare i truppen, och alla måste vara igång”, säger sportchefen Henrik Evertsson om utlåningen.

Att SMP helt har abdikerat har vi vetat rätt länge, men att taif.nu också skulle göra det känns lite tråkigt. Är det den synen vi nu ska ha på de regionala maktförhållandena? Lånar vi spelare för att vara snälla mot Växjö? Sen när är Henrik Evertssons åsikter något att ta hänsyn till när vi plockar in spelare?

Sett till själva sakfrågan så är det naturligtvis väldigt tråkigt. Jag kan inte påstå att jag har något direkt emot Macke Lenhovda. Han gjorde nio säsonger i TAIF och ska ha all heder för det. Macke kom från juniorlaget och hamnade lustigt nog i en fjärdelina tillsammans med Daniel Levin och Petter Henning under vår succévår i Superallasvenskan 2001. En fjärdelina som fick mycket stor del av våra framgångar. Till kommande säsong var han tillbaka på backplats igen, nu med Vesa Salo vid sin sida. Macke svarade under åren i Superarallsvenskan för en rad stormatcher och förväntades ta för sig minst lika bra i div 1. Men Macke behövde nog ha en Vesa Salo jämte sig för att bli den storback han var i SA. I division 1 pekade formen konstant neråt och Macke blev ärligt talat sämre för varje säsong. När han väl lämnade för Karlskrona i div 2 så var nog de flesta inblandade ganska nöjda. Vad som sedan har hänt med hans karriär kan jag inte svara på. Om någon skulle sagt när han lämnade att han skulle vara tillbaka hos oss fem år senare, på lån från en elitserieklubb så hade jag helt klart inte trott på det. Men det är inte för att det är Macke Johansson som lånas, som upprör vissa kretsar.

Vad som upprör oss är att vi återigen ger oss in i den här soppan. Det finns två saker som bör redas ut. För det första bör vi fundera över vilket lagbygge vi vill ha. Vi borde ha lärt oss från förra säsongen att ha lite mer tålamod, att inte låna spelare och att inte röra runt för mycket i grytan i onödan. Framför allt inte ett lån för en vecka. Det är sånt trams och så kortsiktigt. Lex Erik Lindhagen. Vi har spelat en match och sänder redan signaler om att vi inte riktigt vågar lita på vår egen trupp och vår egen scouting. Du ger på så vis inga bra tecken till varken publiken, sponsorer eller till spelarna i laget.

För det andra så bör Tingsryd AIF fundera på vilken relation vi vill ha till grannklubbar, och då framför allt Växjö givetvis. Vad som önskas från supporterhåll har ingen kunnat undgå. Jag, och många fler med mig, vill inte ha något som helst med dem att göra. Det har visat sig gång på gång att det inte är en klubb vi bör ha något som helst samarbete med. Än mindre är det en klubb som vi ska acceptera som någon överhöghet. Växjö Lakers är vår rival, inte samarbetspartner. Vi skjuter oss bara själva i foten om vi tror att det kan gynna båda parter att vi ger deras petade spelare speltid. Jag ville inte höra Tingsrydledare tala om vad som är bra för Kronobergshockeyn, jag vill inte höra talas om Tingsrydledare som går på elitseriehockey och klappar händerna när Växjö gör mål (oavsett om det stämmer eller inte) och jag vill inte behöva läsa om att Macke Johansson lånas ut till Tingsryd för att få speltid. Det handlar om vår trovärdighet, vår syn på oss själva och om vilken roll vi vill spela i framtiden. Jag vill höra Tingsrydledare som säger "Vi kommer inte stå här och vara snälla för att vi heter Tingsryd", och som sedan står för det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0