Dags för en uppryckning

Det gick att läsa i Gröna Brigadens forum att taif.nu eventuellt inte kommer att uppdateras mer av rädsla för att hackarna ska komma åt uppgifter. Vad det är för uppgifter, eller hur hackarna skulle komma åt dem vet jag inte. Men vad jag vet är att TAIF´s hemsida har sladdat efter i ett par år och fått utstå en del kritik. Jag var länge ganska tveksam till kritiken, men börjar nu också tycka att något borde göras. För mig, och säkert för dig, så fyller hemsidan ingen större funktion. Vi vet när matcherna spelas, vilka som spelar i laget och hur vi ska hitta till Dackehallen och så vidare. Men för motståndarsupporters, media och eventuella sponsorer så känns en fungerande hemsida betydligt mer vital. En hemsida ska vara lättnavigerad, tillgänglig och erbjuda den information som eftersöks. I allsvenskan bör det vara så pass professionellt att vårt virtuella yttre inte består av ett plotter av reklamloggor, wordart-banners och annat som skymmer vad hemsidan egentligen bör förmedla. Innehållsmässigt har jag inga klagomål, men nog tycker jag att vi som allsvensk klubb bör anlita ett företag för att designa en hemsida värdig Tingsryds AIF, och värdig 2011.
***
För tio år sedan dödades tre tusen oskyldiga i New York. Ett dåd som på många vis förändrade hur vi ser på världen, och på varandra. På tio år har dåden som orsakade deras död lett till så mycket mer. Två krig, FRA, Sverigedemokraterna, Guantanamo, självmordsbombare i Stockholm, Anders Behring Breivik, övervakning, murar, islamofobi och så vidare. Det Europa vi har idag är en stundtals skrämmande plats där rädslan för de som ska skydda oss ofta överträffar rädslan för vad de skyddar oss emot. Jag undrar hur vi ser tillbaka på elfte september om ytterligare tio år. Det finns dock ljusglimtar, glimtar som ibland ger hopp för framtiden. Reaktionerna i Norge efter massakern på Utöya visade att det finns andra vägar att välja. Att hat och ilska inte nödvändigtvis behöver vara den enda responsen. 
***
Ikväll hade jag mer än gärna satt mig ner med en pizza och lite streamad engelsk ligafotboll. När jag insåg att det är Norwich - West Bromwich och Fulham - Blackburn som visas så kändes det inte längre lika lockande. Menfotboll är fotboll antar jag. Någon pizza blir det inte, men en kopp kaffe i en blå IKEA-mugg räcker för att det ska påminna lite om där hemma. Det är bara vännerna som saknas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0