Nov. 2, 2011

Gröna Brigaden firar 30 år i samband med hemmamatchen mot Mora 3/12. Jag vet inte om det blir tacosbufé och karaoke, men att det blir en fest utan dess like, det vill jag lova. Om det är något vi är bra på i Gröna Brigaden, då brukar det vara de här bitarna. Gröna Brigaden har en brokig historia, och jag har varit med under de två gånger som Gröna Brigaden har återtagit sitt namn och sin position på läktaren. Idag skulle jag säga att GB är starkare än någonsin och det firas med all rätt. Själv har jag inte tillfälle att närvara, men för er som har chansen så finns det givetvis inget att fundera på.
***
Ingen har missat de senaste dagarnas skriverier om Färjestads Martin Sevc och vad han eventuellt har sagt. Jag pysslar själv med idrott, och jag vet att under matcher kan säga saker som jag aldrig skulle göra annars. Samtidigt som jag vet att sånt kan hända i stridens hetta, så är rasism aldrig okej. Aldrig någonstans. Så att han får sitt straff, det säger jag verkligen ingenting om. Men att Färjestads supportrar går in och hjälper honom att betala hans böter tycker jag känns tveksamt. Det är en sak att stå bakom framför allt sin förening, men även sina spelare trots de misstag de gör, en annan sak att stå bakom misstagen de gör. Om den man älskar gör fel så måste man kunna säga det, annars blir det bara naivt och löjeväckande.
***
Efter allt som sker i Europa, i Grekland, i Italien och i USA så önskar jag att hade haft ett par extra högskolepoäng i nationalekonomi. Det grämer mig oerhört att jag inte förstår sambanden. Att företag läggs ner, människor förlorar jobben och ekonomier rasar runtom är inte lätt att förstå för mig. För mig är ekonomi ett nollsummespel. Någon vinner, någon förlorar. Europa må ha levt över sina tillgångar, men för mig betyder det att någon bör ha tjänat på det. Någonstans bör pengarna har tagit vägen. Vem har dem? Roman Abramovitch? Bill Gates? Kina? Google? Jag vet i fan vem som har tjänat på allt som hänt, men jag vet i alla fall att det inte är de som har pengar som drabbas hårdast när ekonomierna rasar.
***
Lyckligtvis kan jag inte erinra mig att vi någonsin har haft en riktig idiot på isen. Vi har haft idioter, men inte idioter som gör bort sig. Det har funnits många spelare i motståndarlagen som jag är väldigt glad att vi inte har haft i TAIF. Spelare som åker på isen och räcker finger mot motståndarpubliken. Spelare som går över gränsen och som jag vet att ledande personer i andra föreningar har tvingats be om ursäkt för. Lyckligtvis har vi aldrig ställts inför den situationen, men jag vet att om en TAIFare hade fått ett straff för sina rasistiska kommentarer så hade jag fan ta mig inte betalat hans böter i alla fall.

Kommentarer
Postat av: Joffemannen

Så fort nån lägger ner arbete så skapas värde, så nått nollsummespel handlar det inte om

2011-11-02 @ 11:59:13
Postat av: 1923

Jo, det köper jag. Men jag funderar mer på vad kapitalet tar vägen, pengarna. För även om de spenderas så tycker jag att de borde ha hamnat någonstans. De går inte upp i rök. Har pengarna lämnat Grekland så borde Grekland fått något i utyte. Något borde ha köpts för dem, råvaror, produktionsmedel eller något annat. Och har de fått något som var helt värdelöst i utbyte, så är det fortfarande någon utanför Grekland som nu glädjer sig åt de intjänade pengarna.

2011-11-03 @ 14:21:50
Postat av: Haskan

Nej, det är tvärtom 1923. Det är Grekland som har lånat och spenderat andra människors pengar. Man har helt enkelt levt över sina tillgångar. Nu vill man inte betala tillbaka det. Utöver det har centralbanker tryckt en massa nya pengar, dvs inflation (expanderad penningmängd), vilket betyder att pengarnas värde minskar och leder till felinvesteringar. Dessa ekonomiska kriser har vissa ekonomer förutspått länge (de som tillhör den österrikiska ekonomiska skolan). Ekonomi är inget nollsummespel.

2011-11-03 @ 22:29:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0