Dagens boktips

Ninaninanina... Jag tipsade om boken för någon vecka sedan på facebook, men då bloggen är mitt egentliga medium så lägger jag upp en länk även här. Jag rekommenderar starkt "Det bästa ur Liven längs linjen och Den nya världsfotbollen" av Erik Niva. Det känns som en stor paradox att en skribent från aftonbladet på många sätt och vis står för samma idrottsideologi som vi TAIFare generellt sett vill lyfta fram. Men Niva och Simon Blanks blogg har länge varit det mest läsvärda på nätet. Och Nivas krönikor, som är samlade i den här boken, håller alltid hög klass. Boken beskriver i princip Nivas syn på den nya fotbollen på samma vis som jag försöker beskriva den moderna ishockeyn i den här bloggen.

Nivas berättelser kopplas till samhällsföreteelser och politiska frågor. Det är berättelserna om den nordirländska fotbollen som stunom används som brobyggare och stundom som slagträ i den politiska och religiösa konflikten. Det handlar om fotboll som ett misslyckat verktyg i den danska integrationen. Det är de engelska supportrarna som inte längre har råd att se sina favoritlag på arenorna då utländska turister på läktarna ger bättre avkastning. Det handlar om den moderna fotbollen som på mångt och mycket avspeglar det samhället där vi lever, där jaget ofta är större än jaget , där framgång mäts i pengar och där supporterskap mäts i antal klick i någon internetomröstning. Boken är en samhällsbetraktelse genom fotbollens ögon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0