The Times They Are a-Changin'



...don't criticize what you can't understand.

Tiderna förändras. Hansson-linan är nu med all tydlighet spräckt. Fredrik Hansson får inte förnyat kontrakt och kvar står Bankelius och Stark utan sin gamla lekkamrat. Vem ska de nu lira Fifa med? Förra veckan skrev jag; "Jag vill ha kvar Hansson, jag vill att han ska spela ihop med Banke och Stark och att vi får tillbaka den där kedjan som vi tyckte så mycket om. Jag vill så gärna." Nu får jag inte som jag vill, och det känns tråkigt. Jag, som de flesta andra, ser alla som tog oss upp i Allsvenskan som stora hjältar. Fredrik Hansson är en av dem. Ingen kan glömma hans mål mot Hästen. Ingen kan glömma de triumfer som han firade flankerad av vapendragarna Stark och Bankelius. Hansson får nu lämna och jag tror bestämt att fler än hans kedjekamrater kommer  att sakna honom. Jag hoppas för Hanssons skull att han finner nya lekkamrater, och jag hoppas för min egen skull att det blir i en respektabel klubb.
***
Det sker förändringar på fler plan. Att vissa klubbar byter färg och logga för att snygga till brevpapper och visitkort är inte vidare anmärkningsvärt i en förening där hockey är en produkt och supportrar är kunder. Att Hilding går till Färjestad passar perfekt in i Växjösupportrarnas ständiga mässande och hyllande av den moderna hockeyn där allt uppenbarligen är till salu och är därför heller inte särskilt anmärkningsvärt. Vad som däremot får mig att höja på ögonbrynen är vissa av reaktionerna på ovan nämnda händelser. Hilding anklagas för att inte ha hjärta och kallas för judas och svikare. Det finns supportrar som menar att det är fel att byta logga och färg (och även namn?), eftersom där finns delar av föreningens tradition och själ. Helt plötsligt finns det Lakers-fans som använder sig av våra argument. Det talas om hjärta och själ, ord som enligt uppgift tillhör det förflutna. Moderaterna tar socialdemokraternas politik och lakersfansen börjar använda sig av vår retorik. Tiderna förändras då sannerligen.


Kommentarer
Postat av: PA

Det finns två ord i er slogan som vi många ggr tar i vår mun och det är stolthet och hjärta. Tradition kan ni behålla för er själva, ett ord som idag endast används som en försvarsmekanism för att skydda sig mot den nya tidens popcorn-entusiaster. Men oavsett vad du och alla andra traditionella hockeybeduiner tycker och tänker så känner vi lika mycket stolthet och hjärta för VÅR klubb som ni gör för er. Jag må i dina ögon vara en supportande kund till min kära klubb, men jag är en jävligt stolt sådan!!

2011-04-19 @ 19:34:56
Postat av: 1923

Jag är helt övertygad om at det finns lakersfans som gillar sitt lag precis lika mycket som tingrydfans gillar sitt lag. Men jag är också ganska övertygad om att vi gillar våra lag på oftast ganska olika vis. Det kan vi nog vara överrens om.



Förresten, "...traditionella hockeybeduiner"? Beduiner?

2011-04-20 @ 03:50:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0