Det är dags för lite nya infallsvinklar

Sydsvenskan hade idag ett väldigt intressant uppslag om Tingsryd AIF. Läsvärt helt klart, men de hade valt en vinkling som vi har läst ack så många gånger vid det här laget. 'Tingsryd - byn där det bara bor 3 000 och alla bryr sig om ishockey'. Hur många gånger har vi inte läst om hur åskådarantal jämförs med invånarantal och hur häpnadsväckande det är? Visst, det finns en poäng med det och jag förstår vad de menar. Men om sanningen ska fram, är det verkligen det mest anmärkningsvärda med Tingsryd AIF?

Det stora problemet är att väldigt många som inte är insatta i Tingsryd AIF tror att alla invånarna i byn sätter sig på sin cykel och tar sig upp till Dackehallen när det är match. Uttalanden om att det inte finns något annat att göra i Tingsryd och så vidare får vi höra väldigt ofta. "Tingsryd är för litet för att kunna hålla ett allsvenskt hockeylag, det finns varken sponsor- eller publikunderlag för det". Sanningen är egentligen lite annorlunda. Storheten i Tingsryd AIF för mig ligger inte i att alla i byn Tingsryd går på ishockey. Storheten för mig ligger i hur många på läktarna i Dackehallen som har rest långväga för att se matchen.

Jag personligen är inte från Tingsryd, jag har inget med byn att göra, jag är aldrig på Börjes och det är nog säkert 15 år sedan jag senast var i Tingsryd i ett icke hockeyrelaterat ärende. Jag är Växjö-bo på alla sätt och vis, men sätter mig i bilen och åker de fem milen enkel väg till hemmamatcherna. Så gör också hundratals andra varje gång det är hemmamatch. Om vinterhalvåret så ringlar raden av billysen i mörkret som ett pärlhalsband söderut utmed väg 27. Detsamma gäller söderut mot Blekinge och österut mot Emmaboda-hållet. Även om det nog finns många i både Blekinge och Växjö som säkert hävdar motsatsen, så sträcker sig TAIF-land från Ronneby ända upp till den kronobergska residensstaden.

Om du förnekar, eller inte känner till, TAIF´s uppsamlingsområde så kan jag förstå att folk kan få för sig att det det inte finns underlag för ett Allsvenskt lag i Tingsryd.  Likaså kan jag förstå att man som utomstående journalist eller bloggare fascineras av det faktum att hela byn gå på ishockey. Men skrapar man lite på ytan och försöker se hur saker och ting verkligen ligger till så är sanningen betydligt mer fascinerande. Tingsryd AIF är ingen extrem lokal företeelse, Tingsryd AIF är en stark regional företeelse som lockar supporters från hela sydost-regionen.

Kommentarer
Postat av: Erik

Ja, det är ju så. Kolla bara på medlemmarna i GB. Är vi 3 som faktiskt bor i Tingsryd. Som är aktiva då alltså? Tror inte det är fler i alla fall. Alla andra kommer utifrån.

2010-09-12 @ 18:05:09
Postat av: Joffemannen

Jag blev ändå ganska glad att kunna vika upp dagstidningen här hemma i Malmö och få ett helt uppslag TAIF

2010-09-13 @ 15:25:56
Postat av: 1923

Som sagt "ett väldigt intressant uppslag om Tingsryd AIF. Läsvärt helt klart..."

2010-09-13 @ 15:44:58
Postat av: Henrik

Jag jobbar på ett företag i Tingsryd med knappt 20 anställda, och det är bara JAG som går på matcherna.

Det är långt ifrån alla i byn som gillar hockey, så upptagningsområdet bör ju vara bra mycket större.

2010-09-13 @ 16:41:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0