Ishockey större än fotboll...?

Idag skrivs det lite överallt om hur hockeyn är på väg att passera fotbollen som Sveriges publikmässigt största sport, och på diverse hockeysiter och av diverse hockeyskribenter framhävs det här som en seger för ishockeyn. Vad som dock bör poängteras är ju att hockeyn går förbi fotbollen för att fotbollen har tappat oerhört mycket publik på senare år, inte för att hockeyn har ökat. En förlust för fotbollen innebär väl inte automatiskt en vinst för ishockeyn?

 

För egen del så bryr jag mig inte särskilt mycket om ifall ishockeyn är störst eller inte. Jag har flertalet gånger tidigare klargjort att mitt ishockeyintresse knappt sträcker sig längre än till Dackehallen och de lag vi för säsongen har i vår serie. Ishockey i allmänhet intresserar mig inte särskilt mycket.

 

För mig kan ishockey aldrig mäta sig med fotboll. Jag ser hellre en match från fotbolls-Allsvenskan än från Elitserien. Jag följer ingen utländsk hockeyliga, jag följer flera fotbollsligor. En eftersänd EM-kvalmatch mot San Marino intresserar mig mer än en OS-final i ishockey. Att Allsvensk fotboll nu tappar betyder nog även i längden att vårt kära landslag kommer tappa. Större fotbollsmästerskap utan Sveriges medverkan blir oerhört mycket tråkigare och jag tror inte någon hockey-nörd på allvar kan propagera för att Sveriges speldagar i Fotbolls-EM eller VM inte är en fest utan dess like. Så, Heja Fotbollen säger jag!


Kommentarer
Postat av: Joffemannen

Hockey är ju en marginalsport, förutom i Sverige, Finland och Kanada. Räknar man på det så har Elitserien fler sålda biljetter på en säsong än vad Allsvenskan har, men det beror ju på att hockeylagen spelar matcher med varandra tills de fått in tillräckligt med publik. Sen delas det ut roliga hjälmar.



Ser fram emot den härliga flejmen som följer här under!

2010-09-09 @ 15:16:14
Postat av: M79

Hej.



Hittade din blogg, gillar den. Som alla andra vill man ha fler besökare och kommentarer. Jag har en renodlad bloggportal för sport. Hade varit väldigt trevligt om du flyttade dina bloggåsikter till denna. Du och alla andra likasinnade som inte hittar dig idag kommer vinna på detta.



Tack på förhand.

mvh

http://www.kylspray.com

2010-09-21 @ 15:02:31
URL: http://www.kylspray.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0