Dagens politiska inlägg

Dokument utifrån visade igår en dokumentär som alla borde se. En dokumentär om hur Israeliska aktivister deltar i motståndskampen mot ockupationen av de paletsinska områdena. Jag säger inget om Israels rätt att existera, och jag försvarar inga av de självmordsattacker som ibland sker. Men ser man den här dokumentären så blir man påmind om de inhumana förhållanden som palestinierna tvingas leva i. Jag kan inte förstå Israel-vänner som försvarar den politik som bedrivs. Israel klassar ett helt folk som terrorister och tvingar dem gå genom galler och grindar i timmatal varje dag för att bara kunna ta sig till jobbet. Allt prat om mänskliga rättigheter och människors lika värde, var det bara tomt prat? Jag har själv tillbringat en sommar bakom muren i ett flyktngläger utanför Betlehem. Även om jag personligen kunde passera vägspärrar och checkpoints utan problem så såg jag dagligen den förnedring och kränkande behandling som palestinierna utsätts för. Idag kom dessutom besked att Israel återigen tillåter byggandet av nya bosättningar på Palestinska mark. Att Israel, som en av västvärldens närmast allierade, tillåts bedriva en sådan politik är inget annat än en skandal, och en skam för omvärlden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0