Intressant för vem?

Jag vill minnas att jag förra tisdagen vaknade med ett väldigt gott humör och att det blev en väldigt bra dag. Goda nyheter verkar samla sig på tisdagar, för det är samma känsla idag. Utsövd och med framgångar i ryggen så är det inte hela världen det regnar i ansiktet när jag sätter mig cykeln för att trampa iväg.
***
Ni kanske tycker att jag knappt har skrivit någonting om fotbollsallsvenskan i år. Och det har jag nog inte heller. Jämfört med förra årets upphausade guldjakt mellan AIK och Göteborg så känns årets upplösning ointressant, kall och framför allt obevakad. Hade jag varit konspiratoriskt lagd så hade jag sagt att det är för att kampen står mellan två skånelag och därför ointressant för riksmedia.
***
Igår kväll så tittade jag från och till på Malmö - Mora. En analys av matchen kan ni läsa på någon av alla de andra hundra bloggarna som skriver om samma saker. Själv är jag ganska nöjd med att spela i Allsvenskan och kunna följa våra motståndare på TV. En stor skillnad jämfört med tidigare säsonger är att jag nu har betydligt bättre koll på våra motståndare. Eftersom bevakningen av allsvenskan är så pass mycket bättre så kan jag direkt se, eller i efterhand läsa om, alla matcherna i serien. Helt plötsligt skapas profiler även i motståndarlagen och det hela blir ack så mycket intressantare.
***
Men å andra sidan kan det väl kanske vara så att intresset för guldstriden i allsvenskan helt enkelt inte är större på det nationella planet. Jag vet många som tyckte att det var lustigt att vår premiär i allsvenskan inte rönte större uppmärksamhet i riksmedia, och över att Viasat till exempel valde att visa Mora - Leksand istället. Men ska sanningen fram så var denna premiären ett exempel på en match som var betydligt hetare lokalt och regionalt än nationellt. Förr oss var den större än allt tidigare skådat, men för gemene man var den kanske inte mer intressant än Borås - Almtuna. Ungefär som kampen mellan Malmö och Helsingborg kanske är.


Kommentarer
Postat av: Joffemannen

Vi skåningar bryr oss inte så jättemycket om vad som står eller inte står i DN och SVD. Vi abonnerar gärna på guldet och så länge MFF har ett snitt över 14000 på matcherna spelar det mindre roll om resten av Sverige tappar intresse för världens finaste sport.



Men visst är det lite märkligt att AIKs supportrar fått fler spaltmeter än slutstriden.

2010-10-19 @ 11:49:26
Postat av: 1923

Visst tusan är det märkligt. Jag kan tycka att det jakten på det allsvenska guldet borde hårdbevakas. Jag gillar allsvenskan och tycker att det är skittråkigt att det är som det är nu. Mer guldjakt åt folket!

2010-10-19 @ 12:57:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0