Bokslut...

Anders Gustavsson pratar om hur vi ska göra bokslut efter 10 omgångar och därefter utvärdera vår insats och vad som eventuellt kan behöva förändras. Nu händer det saker på värvningsfronten och jag kan inte låta bli att göra bokslut redan nu. Det är många namn som snurrar just nu som aktuella och ibland undrar jag om det inte är rena gissningar från en person som framställs som heta rykten när det sedan når en tredje part. Idag skriver SMP om Harlan Pratt som ett namn, och han är det sjätte eller sjunde namnet jag hör ryktas om som förstärkning på backsidan. Många backar blir det och nog känns det som att vi måste skicka någon om vi ska ha in en förstärkning. Hur jag än vrider och vänder på det så kommer jag fram till olika namn beroende på om jag tänker med hjärnan eller med hjärtat.


Ofrånkomligen ligger hjältarna från division 1 mig betydligt varmare om hjärtat. Jag väljer hellre Simon Stark än Temu Elomo, hellre Viktor Tisell än Axel Brage, hellre From Björk än Julius Larsson. Åtta dagar i veckan. Men enbart så kan man ju inte resonera. Dock kan jag inte låta bli att glädjas lite över att det var våra div1-spelare som ledde laget senast i Oskarshamn. Dessa spelare som unisont har dömts ut för och har antagits inte hålla för allsvenskan visar allt mer att de håller. Hansson / Stark, From Björk, Lundström och så vidare var de som ledde laget i onsdags.


Om det är något nyförvärv som jag har blivit väldigt förtjust i så är det Janos Vas, påminner lite om förra årets miljonman. Ungraren spelar med den inställning som man vill se hos alla spelare. Han sliter på, tacklar bakom mål, står upp för sina lagkamrater och gör mål på sina målchanser. En spelare utan märkbara styrkor, men som det verkar med väldigt få svagheter. Koivisto och Jan Öberg är två klasspelare och visar det match efter match, så dem är jag också mer än nöjd med. Markus Molin har kommit igång allt mer efter sin skada och kan nog visa sig bli ganska nyttig tror jag.


Elomo, Thegel och Kaupila hade jag ofrånkomligen önskat mig mer av. Även om den sistnämnda på slutet har visat upp mer spelmässigt så är det fortfarande inte tillräckligt. När, eller om, det lossnar för dessa spelare så blir Tingsryd AIF ytterligare ett par snäpp bättre. Om det inte skulle ske en förbättring, ta i trä, så måste man nog se sig om efter alternativa lösningar.


Detsamma gäller målvaktsidan. Axel Brage har på intet sätt varit dålig tycker jag, men han har å andra sidan inte vunnit några matcher åt oss (nu har vi i och för sig knappt vunnit några matcher i vilket fall). Men vad jag verkligen inte tycker om är det där hoppandet mellan Tingsryd och Linköping. Det kan inte på något vis gynna oss och det verkar inte heller komma någon lösning på problemet. Om nu inte Linköping tänker lösa problemet i sin ända så hoppas jag verkligen att Tingsryd plockar in en ny målvakt så kan Brage fokusera på spel med LHC.


Kommentarer
Postat av: Kirre

Några reflektioner gällande den prekära tabellplaceringen:



Matt D är, trots de flestas och även mina supporter-känslomässiga band till honom, den som kanske jag upplever som mest medioker utav de etablerade. Är det någon som borde komma igång är det han. Han vet att vi älskar honom, han gör sin andra säsong och är välbetald och är inte samma chansning som de nya forwards vi har.



Det är beklagligt att media klumpar ihop "finnarna" i en hög. För precis som 1923 säger har ju Koivisto inget att göra med Elomos och Kaippulas underprestationer i målprotokollet. Följdfrågan blir då till allmänheten. Är de dåliga i övrigt ???

Visst ska man göra mål men jag tycker nog att de är inte så kassa. I en medgångsvåg kan de nog ge hur mycket som helst. Okej jag medger att detta resonemang känns lite av ett "om" eller "om inte". Det jag ville komma till är bl.a att vi har ex antal extremt oturliga förluster bakom oss nu i matcher där vi egentligen inte gjort bort oss alls. Så nedstämd som man själv blir av detta faktum då kan man ju tänka sig hur Tisse och laget känner det.

Det vill säga nu gäller det att få gruppen stark och enad, glada med tro på sig själva. Kan inte tänka mig annat än att vi nu är i ett läge där det tenderar att sätta sig i skallen på dem.



Vad det beträffar målvaktsbiten är jag väldigt nöjd med Brage. Allt snack om hans faktiskt inte så omfattande pendlande tenderar att bli en så kallad självuppfyllande profetia. Han är ung, frisk och stark och är säkert bara stimulerad av att få agera i två olika miljöer. Norrena måste i princip bli helt skadad för att Brage ska får chansen där. I övrigt är han klart överlägsen Tisell.



Det är oerhört viktigt att Gusten är tydlig med att han tror på Tisse i detta läge, man ser på honom att han mår kass av detta och kanske har för mycket egna krav på sig själv.



Slutligen en sista önskan om att de reder ut det mentala. Oavsett utgången mot Rögle i morgon så kanske man skulle skippa en träning, ta en långlunch tillsammans där man ställer frågan till spelarna. Vad tycker ni att vi bör göra ? Det kommer att stärka gruppen om Tisse, Larry och Anders bjöd på lite lyhördhet. Det är inget som tar ner deras "chefsposition" eller auktoritet. Vi har bra material men vi har inte fått ihop lagmaskinen än därför är detta prio 1.



2010-10-15 @ 12:01:27
Postat av: KG

Klockren analys av Kirre! Håller helt med honom om målvakts-"problemet" som jag inte heller tror är något större problem. Kanske han till och med sporras av situationen!

2010-10-15 @ 12:12:06
Postat av: Martin

Håller med i mycket av vad du menar Kirre, utom när det gäller Brage och definitivt inte när det gäller Matt. Tycker han är precis lika bra nu som förra säsongen, gör precis det han förväntas göra, åka mycket skridsko och gå rakt på mål.

2010-10-15 @ 12:22:46
Postat av: qwerty

Mycket bra analys av Kirre!

2010-10-15 @ 12:55:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0