...som Håkan Hellström

...river en vacker dröm
när alla vill se dig dala nu som Håkan Hellström
jag trodde aldrig jag skulle stanna så länge.

Förra veckan släpptes Håkan Hellströms jubileumsbok 'PS. Lycka till ikväll', i onsdags släpptes hans senaste album och idag kom skivan tillsammans med en live-dvd på posten. För tio år sedan så såg Italienskan till att jag införskaffade 'Känn ingen sorg för mig Göteborg', och sedan dess har jag varit fast. Håkan Hellström, en av vår tids stora poeter, står för något oerhört ärligt och genuint som få andra artister kan leva upp till, och nu har han gjort det i ett decennium. Håkan har stått fast vid sin grej och gjort det oerhört bra. Håkan sprider sin stundtals naiva och romantiska syn på livet och kärleken, vilken man kan tycka är en god gärning. Men detta är uppenbarligen oerhört provocerande för många där ute som projicerar något slags hat mot honom istället. Något han också är medveten om, "när alla vill se dig dala nu som Håkan Hellström" sjunger han i 'River en vacker dröm'. Håkan vet att det han gör av oklar anledning provocerar, men han fortsätter ändå.

På något sätt känns det bekant. Jag har skrivit om fenomenet tidigare, men det var först idag kopplingen till Hellström gick upp för mig. Vad Tingsryd AIF än gör så finns det många som finner det oerhört provocerande. Det finns, och fanns, bloggar och forumskribenter som vinklar allt som sker inom föreningen till en förvrängd sanning anpassad efter egna behag. Många vill se oss dala, precis som Håkan Hellström. Det är en sak att inte hålla med, att inte tycka att Håkan är världens bästa eller att inte hålla på Tingsryd i en hockeymatch. Men därifrån är steget långt till det enorma hat som vissa visar upp. Vi känner alla till det lysande exemplet på enskilda Karlskrona-fans som med jämna mellanrum åker till Dackehallen för att stå i bortaklacken och skrika ut sitt hat. Personer som frodas och finner näring i negativ energi. Personer som finner större glädje i att andras lidande än i sin egen framgång. För mig är det obegripligt, och för personer med de egenskaperna vill jag inte känna annat än medkänsla och sympati.

Kommentarer
Postat av: Frisk

Lyfter på hatten för ännu ett genomtänkt och bra inlägg.



Vad tycker du om nya skivan? (Jag älskar den)



Den som inte förstått Håkans storhet borde lyssna på den här låten. Gåshud!



http://www.youtube.com/watch?v=SypWvVDukXQ

2010-10-15 @ 18:35:11
Postat av: Batman

Haha, jag undrar om Lakej förstår något av inlägg av det här slaget.

2010-10-15 @ 20:33:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0