Insnöade tankar

Nu är vi där. Nu ska det börjas skottas snö och pulsas omkring. Snö är att föredra framför regn, så jag är inte helt missnöjd ändå. På söndag är första advent och som traditionen bjuder så faller det på min lott att bjuda in till advents-fika. På söndag är det dock både innebandy och födelsedagskalas så vårt adventsfirande har flyttats till imorgon kväll och får förhoppningsvis därför även en lite extra touch av fest istället för fika. Igår kväll kände jag mig därför tvungen att börja på med julpyntet. Även om jag känner att det inte ska lysa adventsljusstakar före den första advent, så tycker jag ändå att min glöggfest skulle stå sig platt utan julpynt. Pragmatism i all sin nödvändighet.
***
Nybro Vikings hotar att lämna Nybro för att flytta till Kalmar. Jag antar att det är ganska lösa knallpulverskott i det hotet men det får mig att minnas ett utspel av Pasi Mustonen i slutet av 90-talet. Pasi var inte helt nöjd med det stöd TAIF hade från näringslivet i närområdet och i samband med en träningsmatch mot Troja i Växjö Ishall så la Pasi fram en teori om att vi borde spela flera matcher i Växjö och bli ett regionens lag. Man kan inte låta bli att undra vad som hade hänt om Pasi hade fått sin vilja igenom. 
***
Det är intressant att se vilka inlägg som upprör och som får folk att gå i taket. Att jag kastade ut en fråga om Lakers Lakejer och deras förehavanden uppskattades verkligen inte och kritiken haglade. För att sammanfatta det hela och för att klargör vad jag verkligen ville få fram så kan vi dra till med en liknelse. Föreställ er att TAIF var på turné och skulle möta Västerås och Almtuna borta onsdag och fredag. Hur troligt vore det då att Gröna Brigaden skulle dra ihop en buss för att sent på onsdagkvällen åka till Linköping för att titta på Pontus Petterström dagen efter och för att sedan dra till Uppsala? Inte särskilt troligt säger jag. Men bara för att jag säger det så betyder inte det att jag är patetisk, avundsjuk, obildad, tjock, äcklig eller något av allt det andra jag blev kallad.Att vi och lakejerna inte resonerar på samma vis borde väl vara välkänt vid det här laget, och då tycker man att oliktänkande inte skulle behöva vara lika skrämmande och upprörande längre. Vi borde nog kunna vara vuxna nog att debattera på en förståndig nivå.
***
På tal om Nybro och deras ekonomiska problem, som väl har löst sig för tillfället, så finns det saker under den julgranen som jag hade kunnat tänka mig att köpa loss som ett komplement till lill-Tisse (om han tillfrisknar). Johannes Jönsson fortsätter jobba på bra och har i år en räddningsprocent på 92,90 efter 15 matcher. Vi vet var vi har Jönsson och han vet var vi har oss. Hade det inte varit för Peter Johanssons storspel så är det inte alls omöjligt att Johannes hade varit förstemålvakt i TAIF när det begav sig.

Kommentarer
Postat av: Lakej

Som sagt, åkte inte du till afrika mitt under brinnande kvalserie?

Hur går det fundamentala ihop där?

Skriv ett inlägg om detta tack.



Först därefter kan vi börja diskutera det andra.

2010-11-25 @ 12:23:59
Postat av: Torgny

jo det hade nog varit mumma som Kenneth Åhlborg sa. Nära mellan byarna och Nybro med taskig ekonomi men ändå nästan klart för all ettan. Honon ska vi ha

2010-11-25 @ 13:18:25
Postat av: 1923

Lakej: Våren 2003 och 2004 var jag i Australien, våren 2006 var jag i Italien, våren 2009 var jag i Korea och våren 2010 var jag i Mozambique. Alla dessa år missade jag mängder med matcher och både brinnande och slocknade kvalserier. På vilket sätt är det relevant?

2010-11-25 @ 13:32:21
Postat av: qwerty

Fredrik är verkligen upprörd nu..! :)

2010-11-25 @ 14:26:13
Postat av: Lakej

Med tanke på att du snackar om vad lakejerna ska och bör göra i samband med att Lakers spelar matcher så är det väl i allra högsta grad relevant vad du själv gör och har gjort när TEJF spelat matcher.



Jag känner att du är liiiiite fel person till att diskutera det fundamentala i Lakejernas resor.



Och som sagt, ni som inte ens får iväg en buss till Oskarshamn, ska ni överhuvudtaget uttala er i den här frågan?

2010-11-25 @ 15:04:38
Postat av: Lakej

Förresten, på tal om det som Pasi Mustonen sa. Han fick faktist rätt tillslut. För regionens lag finns i Växjö. Kronobergarnas flaggskepp och hockeylag Växjö Lakers. Har du inte fattat det än?

2010-11-25 @ 15:06:44
Postat av: Jakob

Kanske är lingonveckan..

2010-11-25 @ 15:26:43
Postat av: Batman

Haha, man ser verkligen framför sig hur Fredrik sitter hemma på pojkhumret och frenetiskt hamrar på tangenterna.

"Ingen ska våga säga något illa om Lakers. Han har fel! Han är avundsjuk! Varför ser han inte upp till oss? Vi är ju kronobergarnas hockeylag som alla älskar. Hur kan han då påstå att vi har gjort något fel? Han har fel! Han har fel! Han har fel!"

2010-11-25 @ 15:35:09
Postat av: 1923

...men Lakej, försöker du undvika att se skillnaderna eller är det verkligen samma sak för dig? Jag personligen är inte detsamma som en supporterklubb, mina personliga resor är inte detsamma som de resor en supporterklubb tar för sig. Det rör mig inte i ryggen vad brigadare gör när TAIF spelar match. Vill de gå på tivoli, kolla på mörrum, dricka sprit, åka till Mozambique eller dansa till arvingarna samtidigt som det är match. Det är helt ok. Men, hade Gröna Brigaden ordnat en resa till ett tivoli, en resa till mörrum, en sprithandlarresa till tyskland, en afrika-resa eller en resa till oleo när arvingarna är där samtidigt som TAIF spelar så hade jag med helt klart reagerat. Men alla är vi olika, det kan vi väl acceptera?



Jag ställde bara en fråga, diskussionen är det du som för vidare. Men nu släpper vi det, ok?

2010-11-25 @ 16:02:56
Postat av: Torgny

förlåt att jag stör i diskussionen, men Johannes Jönsson då??

2010-11-25 @ 17:09:36
Postat av: Lakej

Okej, det är med andra ord strängt förbjudet att åka och titta på elitseriehockey om man är supporter till ett allsvenskt lag. Bra då vet jag det.

2010-11-25 @ 17:33:11
Postat av: Henrik

Måste bara säga att jag är ganska road över denna diskussion.

Att så många vuxna(?) människor kan gå igång så otroligt mycket bara för att någon inte klappar dem medhårs...

2010-11-25 @ 18:24:47
Postat av: Martin

LakejFredrik är oerhört roande!!! =)



Johannes Jönsson hade varit skoj att få tillbaks till TAIF. En annan som jag hade kunnat tänka mig i TAIF, blir väl inte till denna säsong dock, är Bengtsson i Kristianstad.

2010-11-25 @ 23:43:04
Postat av: Göranböran

Lakej: är du helt säker på att "tillslut" är just vid denna tidpunkt?



Vem vet ni kanske sitter om ett år likt Nyköping eller Björklövenfansen gör just nu med sina nya hallar och kliar sig i huvudet och undrar var elitserien tog vägen.

2010-11-26 @ 09:42:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0