Vad är väl Ronneby?

Nu är jag hemkommen efter en tur Växjö runt på cykel. Ett välpumpat bakdäck är en cyklists bästa vän insåg jag under min cykeltur. Ikväll får jag fint besök i mitt hus. En gammal vän som varit ifrån stan ett tag kommer in till Växjö för en kväll och efterfrågade husrum för en natt. Det är lite så jag vill att min roll ska vara, som navet och centralpunkten när man kommer tillbaka till Växjö. Gästfrihet är en av de egenskaper som jag värdesätter allra mest och att ha ett hus med tre tomma sovrum är ultimat för den som vill ha gäster. Så om någon timme ska jag ner till stationen för att möta upp vid tåget. Sen blir det nog någon öl och massa skitsnack innan vi imorgon åker åt olika håll igen.
***
Tomas Roos på sportbladet bloggar också, lustigt nog, idag om att sälja ut idrotten till storföretagen. Förvånande nog tar han inte upp Sportbladets inblandning utan nöjer sig med att ta upp frågan angående arenanamn. Jag tror bestämt T Roos ska få ett mail.
***
Indonesien, Vietnam, Saudi-Arabien, Korea, Bangladesh, Jordanien, Zimbabwe eller... Ronneby? Jag håller som bekant på att pussla ihop vad jag ska ta mig till i vår och idag kom ett oväntat, men bra, erbjudande. Helt plötsligt finns det en tjänst till mig nere i Ronneby, och även om det är väldigt långt ifrån vad jag hade tänkt mig så kanske det är för bra för att säga nej till. Men vad säger ni Ronnebybor? Är Ronneby ens en stad jämförbar med storstaden Växjö?

Kommentarer
Postat av: Demonaz

Då vore det ju givetvis absolut smartast att bosätta dig i Tingsryd. Centralt och bra mitt emellan dessa metropoler. :)

2010-11-15 @ 18:05:17
Postat av: Batman

Det skulle vara intressant att höra av Lakej tycker i denna frågan...

2010-11-15 @ 18:06:44
Postat av: farbrorgreg

Beror lite på vad man är ute efter. Ronnebys uteliv har stagnerat de senaste åren, men det är ju inte allt. Ganska lugnt annars och skiljer sig nog en del mot Växjö. Dock hyggligt nära till Karlskrona, Karlshamn och Tingsryd.

2010-11-15 @ 18:28:55
URL: http://keruberna.se
Postat av: Ronnebybo

Ronneby är en gammal hederlig byhåla, där alla sitter hemma på lördagskvällen och tittar på Så mycket bättre. Och inte en storbildsskärm på gatorna så långt ögat når. Så långt ifrån storstadshybris man kan komma alltså. Välkommen in i gemenskapen!

2010-11-15 @ 21:02:27
Postat av: Hockeyvän

Det enda som är jämförbart mellan Ronneby och Växjö är avståndet till Dackehallen. Växjö är, med Ronneby-ögon sett, en medelstor stad som kanske hellre bör jämföras med Karlskrona, Kristianstad eller Kalmar.

Mina tonåringar tycker att Ronneby är en död stad. Hur som helst så lever den i alla fall upp på sommaren med stt "Tosia" och sin traditionsenliga Digiloo-premiär.

Välkommen hit ner om du bestämmer dig för att flytta!

2010-11-15 @ 21:48:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0