Nov. 11, 2010

Det jobbiga med att spela i allsvenskan är att det för oss inte finns några enkla matcher. Varje bortamatch känns på förväg som ett högt berg att bestiga. Seger igår hade inneburit vår fjärde raka seger, och i det läget vi befinner oss vore det kanske för mycket att hoppas på. Å andra sidan var matchen igår en sådan match som hade varit väldigt viktig att vinna. Sundsvall är ett lag som vi bör, och kanske måste, ha bakom oss när den här serien är färdigspelad. Nu ter sig nästa veckas hemmamatch mot Borås än viktigare.
***
Socialdemokraterna skakar och det ropas på förändring och förändrade ledarstrukturer. Tänk att till nästa val få se ett ungt och dynamiskt rött parti som lyckas förmedla fördelarna med en utjämnande fördelning av resurserna och av ett samhälle där vi gemensamt drar åt samma håll. Vilken härlig naiv tanke!
***
Jag skrev inför seriestarten om att hur förberedda vi än tror att vi är så kommer nog allsvenskan att bli en överraskning. Vi visste nog egentligen inte riktigt vad som väntade och jag försökte i alla fall kliva in i Allsvenskan med öppna sinnen. Just nu känns det som att allsvenskan är bättre än vad många nog hade räknat med, och blir tuffare än vad många hade haoppats på. Många tippare, externa och interna, tippade inför serien Tingsryd runt en playoff-plats. För egen del skrev jag i juni att "Min förhoppning inför den kommande säsongen handlar inte om att uppnå några sportsliga resultat. Givetvis hoppas jag på att vi stannar kvar, något annat vore bara fånigt. Men än mer hoppas jag på att vi gör ett avtryck i allsvenskan. Att vi visar att vi är tillbaka och att vi kan tillföra något. Att vi visar att vi är Tingsryd AIF och att alla andra hade fel". Det är ännu för tidigt att se vilka mål som är rimliga att hoppas på, men det står i alla fall klart och tydligt att vi får kämpa för att uppnå dem.
***
Samtidigt som swehockey tickade i bakgrunden så följde jag Örebro - Oskarshamn på TV'n. Någon kallade matchen för en publikmatch mellan två topplag som bjöd på 10 mål totalt, inför 1774 åskådare. Har jag tidigare i den här bloggen gjort en grej av att hacka på Örebros publiksiffror? Lika sömnigt som det var på läktarna i Örebro var det på planen i derbyt mellan Manchester Utd och Manchester City. Att se två lag tävla om vem som bäst kan försöka spela 0-0 blir inte särskilt upphetsande.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0