Årets guldspade går till...

Antikorruptions-byrån Transparency International delade igår ut pris till Peter Magnusson och Karin Törnqvist som har utsetts till Årets Visselpipor 2010. Lite kortfattat så innebär det att de har reagerat på och rapporterat om oegentligheter på sina arbetsplatser trots eventuella problem som det kan innebära. Samtidigt är Wikileaks återigen i ropet efter att återigen ha släppt en ofantlig massa dokument. Denna gången handlar det om diplomatisk post och korrespondens mellan amerikanska ambassader och Vita Huset i Washington.

Tidigare avslöjanden om krigsbrott och förvanskade uppgifter till media har jag stått bakom. Där har Wikileaks verkligen fyllt sin funktion och avslöjat smutsigheter som kanske annars inte hade kommit fram. Men det senaste släppet av dokument har jag svårare att förstå meningen med. På sätt och vis tycker jag att det kan vara på sin plats att avslöja mycket av det smutsiga spel som trots allt förekommer nationer emellan, men å andra sidan så kan jag ifrågasätta på vilket sätt avslöjandena gör världen bättre. Vilken roll har Wikileaks tagit på sig och när har de gått för långt?

Om man nu har en kanal till att sprida information, som både jag och wikileaks faktiskt har, så måste man med jämna mellanrum ställa sig fråga om vilken information som är lämplig att sprida. Vad är mitt uppdrag som fristående bloggare? Jag hör saker om både TAIF och andra föreningar som jag faktiskt inser att det inte är min uppgift att sprida vidare, trots nyhetsvärdet i uppgifterna. Det finns oerhört mycket rykten om både det ena och det andra som kan skada allehanda klubbar och spelare. Det enda någorlunda avsjöjande jag har gjort var väl sommarens alla skriverier om Lakers biljettfiffel där det känns som om jag faktiskt fyllde en funktion som samlade ihop uppgifter om vad som försegick och såg till att publicera tveksamheterna.

Igår kväll skrev Holger Berndt på sin blogg om skadorna på Tomas Lundström och Victor Tisell. I Holgers kan man läsa att Lundström har legat på sjukhus i två veckor (!) och att Pappas Pojke riskerar att vara borta i två månader (!). Vår lagkapten ligger på sjukhus och en av seriens bästa målvakter är långtidsskadad, och det enda som rapporterar om detta är Holgers privata blogg. Är det verkligen hans uppgift att komma med dessa uppgifter, borde man inte förvänta sig att det finns andra som torde ha större intresse av att rapportera om sånt här? Journalister till exempel...? Föreställ er att Lakers lagkapten skulle gå skadad och tvingas till operation och bli borta än längre tid, hade inte media rapporterat om det då? Eller vänta nu, det gör han ju och det har visst media gjort. Och TAIF´s hemsida då? Ibland ska vi vara glada att Holger´s blogg har tagit på sig uppdraget att undersöka varför våra spelare för tillfället är indisponibla, även om det inte är något vi kan kräva av honom.

Vilken uppgift har jag tagit på mig som bloggare? Vad är mitt uppdrag och vilka skyldigheter har jag? Vart ska vi förvänta oss att rätt uppgifter kommer ifrån? Det är frågor som kanske fler skribenter, bloggare, oppinionsbildare, journalister, informatörer och rent allmänna ryktesspridare bör ställa sig.


Kommentarer
Postat av: Kirre

Det kan ju vara så att både klubb och lokaltidning själva valt att ligga lite lågt ibland pga vilka omständigheter som föreligger. Holger har säkert kollat (utgår jag ifrån) med Lundström och frågat om det är OK att skriva. Ligger man inne i tio dagar kan ju vem som helst räkna ut att det inte bara är ortopediska bekymmer utan att ngt med infektionen har tillstött och spridit sig vidare i kroppen. Säkert inget jätteallvarligt men ändå tillräckligt för att man ska behandla hans tillstånd med en viss diskretion.

2010-11-30 @ 14:10:27
Postat av: 1923

Förvisso, det där med Lundström känns som ett extremt exempel och ingen vet riktigt vad som har hänt så vi kan väl bara spekulera. Men Mikael Svensk och hans frånvaro är väl ännu ett exempel, kan någon förklara var han har tagit vägen och vad det är för fel egentligen? Det var väl dels tal om att det var något med ett knä, sen vet jag att enestubben i ett blogginlägg skrev något om reumatism och att kanske till och med hans karriär skulle vara över. Mer ledtrådar än så har jag inte sett.

2010-11-30 @ 14:24:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0