Den lilla filosofen

Igår kväll hade jag besök av en kort liten vän som hjälpte mig att packa lite. Hon är den sortens person som alltid har ett svar, vad man än pratar om. Och det är inte på ett besserwisser-aktigt vis, det är snarare så att hon någon gång har funderat på just den frågan och faktiskt har en genomtänkt åsikt i ämnet.

Jag har kastat ur mig för henne att jag ibland stör mig hur svenskar tycker att 'fel' saker är viktiga för dem. Jag kan störa mig på denna oerhörda vikt som svenska folket kan lägga vid Melodifestivaler, Lets Dance och Idol. Igår kom vi in på ämnet ishockey och då vaknade den tre äppel höga filosofen till och högg direkt. På vilket sätt är egentligen ishockey viktigare än Idol? Vad har jag för rätt att döma folk på grund av deras intressen?

Det där är dock en fråga som jag faktiskt har funderat en del på sedan tidigare. Jag går som sagt på en hel del Öster-matcher och har så gjort i väldigt många år. Jag var på plats på Stockholm Stadion 2002 och på Värendsvallen 2005 när Öster gick upp i Allsvenskan och jag var på Limhamns IP i höstas när Öster gick upp i SuperEttan igen. Jag kan knappast betecknas som ett hängivet fan men likväl tycker jag det är oerhört roligt när de går upp. Med åren har jag insett att det har att göra med att jag vet vilken glädje det sprider. Jag har många vänner som brinner för Östers IF betydligt mer än vad jag gör och mycket av den glädjen jag känner är för deras skull. Det är faktiskt glädjande att se sina vänner helt utom sig av lycka.

Jag har genom åren fått en del kritik för att Tingsryd AIF inte längre är lika viktigt för mig som det var för ett par år sedan. Jag är inte längre på VARJE match för jag känner inte det behovet. Men jag har levt med Tingsryd AIF i oerhört många år nu och jag vet att föreningen, förutom för mig, betyder oerhört mycket för väldigt många. När jag ser bilden ovan och ser den glädje som väldigt många av mina vänner uttrycker på den så vet jag att även om Tingsryd AIF skulle förlora all innebörd för mig personligen (vilket jag inte tror kommer ske) så skulle Tingsryds framgångar fortfarande göra mig oerhört lycklig för jag vet vad det betyder för så många andra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0