På tal om VM...


1-0 till Syd-Korea.

Nu när det är VM-tider kan jag inte låta bli att störa mig lite på delar av den publik man ser i TV. När folk ser sig själva på storbildsskärmen så försvinner all självkontroll och folk vinkar, skriker och gör allt för att få vara med i bild. Om man nu har två sekunders TV-tid runt om i hela världen, vill man då verkligen göra sig själv till åtlöje på det viset? Ett par minuter in i detta klipp kommer ett gott exempel på någon som kan behärska sig och inte slösar bort sina två sekunder i TV på att göra bort sig.

Jag lyckades alltså få biljetter till Syd-Korea - Grekland och hade en trevlig eftermiddag i Port Elizabeth föregående helg. Solen sken och Sydafrikanerna tutade i sina vuvuzelor för fullt. Det finns från min sida, som ni säkert vet, en viss förkärlek till Korea och när Sverige inte är med så kändes det lämpligt att försöka få biljetter till den matchen. Korea tvålade till grekerna med 2-0 och fick en bra start på VM. Än roligare ur Koreansk synvinkel tycker jag faktiskt det är att Nord-Korea (vars officiella hemsida helt klart är värd ett besök) lyckades ta sig till VM. Säga vad man vill om regimen i Korea, men här handlar det om ett fotbollslag, om elva spelare som vill sparka boll och trots diktaturens bojor lyckas göra det så pass bra att de tar sig till VM. Den glädjen unnar jag koreanerna, som i sin övriga vardag tyvärr inte har särskilt mycket att glädjas över.


Kommentarer
Postat av: J

Men hör verkligen alkohol och fotboll ihop , tycker mig se ett moraliskt förfall hos mannen i klippet.

2010-06-21 @ 16:28:28
Postat av: Limma

OCh Nordkoreanerna är väl halvägs till kolgruvan nu...

2010-06-21 @ 17:51:28
Postat av: 1923

Om det med moraliskt förfall åsyftas att det dricks budweiser i klippet så vill jag försvara mig med att det var den enda ölen som såldes på arenan. Varm dessutom!

2010-06-21 @ 20:16:14
Postat av: Joe

När exakt syns personen i bild?

2010-06-22 @ 18:39:43
Postat av: milia ♥

älskar vm (A)

2010-06-22 @ 18:50:08
URL: http://miliahs.blogg.se/
Postat av: Batman

Joe: Finns det verkligen folk som inte vet vem bloggaren är ännu?

2010-06-22 @ 21:23:16
Postat av: Joffemannen

Tråkigt att media ska driva med ett så lätt byte som Nordkorea nu i VM. Alla tycker det är OK att blanda sport och politik när det passar, antar jag. Apropå fotboll och politik, Enestubbes åsikter gör mig illamående. Synd på en så bra sportkrönikör.

2010-06-24 @ 16:55:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0