Nya kapitel

Så har 94-åringen flyttat in på ålderdomshem och jag har officiellt tagit över som innehavare av sjurummaren på väster i Växjö. Det mobila bredbandet är införskaffat, rummen möblerade och Tingsryd-flaggan är upphängd på väggen. 94-åringens lägenhet i Sandsbro är inredd och han har efter några om och men insett att han nog får det ganska bra där. Själv har jag flyttat runt lite möbler och skapat mig ett tv-rum, ett sovrum och gjort om det förr så förbjudna finrummet till ett litet kontor / ölrum. Just nu känns det oerhört inspirerande och lockande att bo i hus. Även om jag har svårt att se mig själv slå ner några djupa bopålar eller binda upp mig för en längre tid så känns det nya, och aningen otippade, kapitlet i mitt liv helt rätt. Vi får se vad som händer i framtiden men året ut så är jag i alla fall husägare. Igår kväll bjöd jag in till lite lagfest med innebandylaget och ikväll verkar nya gäster vara på ingång för att syna mitt nya hus.

De senaste dagarna har vi ägnat mycket tid åt att bära möbler och tömma garderober och byrålådor. 94-åringen har, som de flesta andra äldre, en egenskap att samla på sig oerhört mycket saker och ting så att tömma en garderob kan ta ett par timmar. Det finns oerhört mycket dokument, tidningsutklipp och fotografier som man inte kan slänga utan att kika igenom. Bland alla dessa papper fanns ett matchprogram anno 2002/2003 från Dackehallen. Tingsryd AIF hade precis blivit nerflyttade i division 1 och över en sommar tvingats värva ihop ett helt nytt lag med bland annat legender och stolpskott som Jon Alm, Puumalainen, Tim Dickinson, Daniel Brasar, Kristoffer Berglöf och Patrik Ruiz. Samma år drabbades 94-åringens livskamrat av en stroke och han blev långsam. I åtta år varade den långa vandringen innan vi tog oss tillbaka till allsvenskan och kan se fram emot ett nytt kapitel i berättelsen om Tingsryd AIF. I åtta år kämpade 94-åringen på i sin villa innan det var dags även för honom att börja skriva på nästa kapitel i berättelsen om sitt liv. Det återstår att se vad framtiden har att erbjuda, men jag tror både 94-åringen och Tingsryd AIF mår bra av att ha tagit detta steg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0