Pappas pojke

  • Igår lyssnade jag på en intervju med kd´s Göran Hägglund. Han måste ha det oerhört jobbigt som socialminister när han samtidigt sitter i knät på den moderata ledningen. KD, och Centern, har i och med den här alliansen förlorat oerhört mycket av sin identitet och suddas ut allt mer. Utförsäkrningarna slår hårt, och Hägglund tvingas sitta och försöka förklara dem som en god gärning att hjälpa folk ut i arbetslivet. Samtidigt har moderaterna utsett en egen talesperson i näringsfrågor för att inte hamna allt för mycket i skuggen av Maud Olofsson i dessa frågor. Jag undrar hur klokt det egentligen var för små-partierna att ingå i den där alliansen, parigränserna suddas ut och allt färre verkar benägna att rösta på KD eller Centern.
  • 'Studsa tillbaka' är det nya mode-uttrycket när folk ska uttala sig om sport. 'Bounce back' har alltid använts av engelska sportreferenter, men i somras var det någon som översatte det till svenska och nu hörs det överallt. Det är helt klart ett bra uttryck, men när David Fjäll med flera använder det i var och varannan sändning så blir det lite tröttsamt.
  • Victor Tisell måste väl vara något av årets bästa värvning? Så fort det stod klart att tränare Tisell värvade sin egen son från bottenlaget Helsingborg kom motorsågen fram. Det var givetvis bloggarna nere i Karlskrona, ivrigt framhejade av den gode Mikael Fahlander som stod längst fram i drevet. Nu har Tisell visat vad han går för och satt kritikerna på plats. Han var grundseriens bästa målvakt och har nu även inlett Allettan oerhört bra. Efter gårdagsmatchen så är det nästan så jag börjar undra om jag inte vill se Tisell som förstamålvakt när det väl börjar hetta till i vår.
  • Milano-derbyt igår kväll, vilken match. Även om Milan förlorade så kan jag inte låta bli att glädjas över att Ronaldinho har vaknat till liv och alltmer börjar likna den Ronaldinho som regerade fotbollsvärlden för ett par år sedan.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du får säga vad du vill, jag ser ändå ingen statsministerkandidat på den tidigare vänstra sidan. För det kan du ju försöka predika ut tydligheten där.

__________________



Ronaldiho verkar ha följt Claes Hellgrens utnötta råd om att det är alltid bäst att skjuta där man brukar skjuta. =)

2010-01-25 @ 10:26:36
Postat av: 1923

Förstår inte riktigt vad du menar. Huruvida Mona Sahlin är en god statsministerkandidat eller ej påverkar väl inte om KD och C förlorar sin identitet? Jag tror att det i längden blir svårt för väljarna att veta vad som skiljer KD och C från M i och med deras iver av att alltid till synes vara överrens.



S, V och MP kritiseras för att inte hålla en helt enad front i varje fråga, något som jag tror snarare stärker var och ett av partiernas identitet.

2010-01-25 @ 19:11:37
URL: http://nittontjugotre.blogg.se/
Postat av: Hallå där !

Käre populäre och omtyckte bloggare, du förstår nog precis vad jag menar. Dina vänstersympatier är uppenbara och det är inget fel med det men med glimten i ögat försöker jag ge dig mothugg men ibland/ofta är du så förbannat avig. Detta gäller absolut inte bara denna replik utan det gäller många andra svar också och uteblivna svar till andra glada läsare som uppskattar din blogg.



Så verka inte smart, det klär inte din så annars ödmjuka inställning. Utsuddade gränser och otydliga klassiska idelogier är ett mindre problem än ett från folket helt avståndstagande till samhällengagemang. Starka och solida regeringar oavsett konstillation är nog trots allt att föredra. Vissa ser det som du ser det och andra ser det på ett annat sätt. Min lilla näsknäpp i denna kommentar handlar inte om politik.



Ditt eventuella argument att detta inte är en Taif-blogg håller inte. Det är och betraktas som en Taif-blogg av alla. Sidan är en i den bemärkelsen offentlig handling. Idrott och politik hör inte ihop och din kultursnobbism och sossepropaganda är definitivt inget som alla förknippar med kärleken till Grönt och vitt. Detta är så klart högst personliga åsikter skall väl tilläggas.



Du som dessutom är både beläst och berest borde kanske skapa ett större objektiv att betrakta din vardag igenom, mer än en asiatiska ungdomsminnen och bruksmentalitet från barndomen. Du tycker kanske stt man själv är otroigt kaxig när man anonymt säger vad man tycker så här. Men ärligt, vad är skillnaden? Du har en väldans massa(och en massa är mycket för en lokal bloggare) läsare däribland mig som troget slår i hjäl några minuter varje dag för att få ta del av dina tankar om lite av varje och dessutom med nämnaren Taif som någon slags bas. Det jag ville komma till är att även om du inte är anonym och även om det är fritt att läsa din blogg så delar man inte alltid din uppfattning och det är störande hur du ibland svarar dina läsare. Med en respektlöshet som gör dig likställd med den fd. bloggaren och ditt antiklimax i Örebro.



Som krydda på moset kommer du väl att ägna ett helt inlägg åt denna kommentar, antingen i komisk form eller i någon annan form vilket inte är nödvändigt för min del.



Du är bra, du är ingen Birro eller Ranelid, men du har en kanonfin blogg. Jag har säkert missuppfattat en del av ditt sätt att uttrycka dig i skrift men jag beskrev det som jag bitvis/alltid tolkat ditt uppförande. Se det inte som ett personligt påhopp men din ödmjukhet lever inte alltid upp till vad den ger sken av att vara och det är tråkigt att se. Och ja detta är återigen en personlig åsikt och ja, jag har inget behov av att delge resten av läsarna denna kommentar, och ja ingen är felfri men alla behöver en näsknäpp ibland.

2010-01-25 @ 23:28:13
Postat av: Batman

Va?

2010-01-26 @ 00:39:19
Postat av: 1923

Du skriver själv att du kanske har missuppfattat mig, och det finns nog en risk för det när du använder ord som avig, verka smart, asiatiska ungdomsminnen och bruksmentalitet från barndomen, samt respektlös. Ditt största problem med den här bloggen är alltså det aviga och respektlösa sätt jag svarar på kommentarer? (Jag hoppas det inte är lakejen du syftar på...) Det är verkligen inte min mening att försöka sitta på några höga hästar och om det uppfattas som det så ber jag om ursäkt. Kom gärna med konkreta exempel så jag kan se vad du menar mer specifikt.



Min eventuella 'kultursnobbism och sossepropaganda' är något som bör förknippas med mig, och inte med TAIF. Jag skriver väl om rätt mycket trams, bortsett från politik, som inte heller har med TAIF att göra. Fester, innebandy och allt annat trivialt som sker i min vardag hamnar här i textform, tillsammans med bland annat TAIF och politik. Det är väl det som egentligen är själva grundkonceptet för en blogg, och något som passar mig oerhört bra. Den här bloggen har en del grönvita läsare, men även väldigt många av mina icke-hockeyintresserade vänner läser och för deras skull behåller jag gärna blandningen. Hade jag varit mer kunnig inom hockey och haft energi att surfa runt på andra lags hemsidor så hade jag kunnat skriva en hockeyblogg, i stil med Holgers grymma blogg. Men jag tror inte det passar mig. Jag tycker det är förbannat roligt att skriva och har nu bloggat i över tre år. Det känns som om jag har arbetat mig fram till den form som passar mig bäst och jag har svårt att se att jag skulle kunna driva en läsvärd blogg som enbart skriver om saker som ”som alla förknippar med kärleken till Grönt och vitt”. Tyvärr...



Till slut är jag nyfiken på vad det är för antiklimax jag har svarat för i Örebro. Förväxlar du mig med någon annan?

2010-01-26 @ 09:45:06
URL: http://nittontjugotre.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det är OK, det skrivna ordet är svårt att uppfatta. Dvs om du är ironisk, har glimten i ögat, är urlackad osv går inte att urtyda alltid ur versalerna på denna trots allt väldigt trevliga blogg. Du behöver inte heller bocka och buga för allt som skrivs och definitivt inte det som skrivs i otrevlig ton. Jag vet inte, hade väl själv en dålig dag igår och begärde ett gehör som jag inte kan kräva, sorry !

2010-01-26 @ 21:20:03
Postat av: 1923

Lugnt. Det där med ironi i skriven form kommer alltid vara ett av mänsklighetens stora problem tror jag.

2010-01-28 @ 14:23:18
URL: http://nittontjugotre.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0