Det är jag och Einarsson


På en fest för några veckor sedan så glömde någon en Kopparberg X-strong 7.0% Cider i mitt kylskåp. Av förståliga skäl har den blivit stående där, men i brist på annat så tar jag den ikväll för att fira. Det är med andra ord en väldigt belåten bloggare som kommer hem från innebandyträningen ikväll. Likt en Olof Einarsson när kval-våren kommer har jag vaknat till och gjorde för andra träningen i rad mål under tvåmålsspelet. För en icke-målskytt som mig så känns det väldigt bra.

Jag var oerhört nöjd med harmonin i det senaste inlägget i den här bloggen. Jag kände att titel, bild och text följde en gemensam linje på ett mycket bra sätt. Så här i Hemingway-tider (Jaså?, tänker ni) hade jag dock gärna kallat inlägget 'Klockan klämtar för oss', men jag kände att det hade varit lite för mycket övermod inför matchen. Nu i efterhand känns det förstås som att det hade varit klockrent.

...hur kan någon dricka den här smörjan?

Om det stämmer som det står på Holgers Blogg, vilket jag antar att det gör, att det på sätt och vis blev en lättnad för spelarna att den där förlusten till slut kom så antar jag att kvällens resultat också var en lättnad. Utan att ha sett matchen så känns 5-1 uppe i Billingehov oerhört förtroendeingivande. Det fanns nog en hel del olyckskorpar som började gnugga händerna, och vi var säkerligen en hel del grönvita som började känna en gnagande oro efter de två inledande matcherna av Allettan. Med tanke på hur resultaten har sett ut än så länge, där alla har slagit alla, så är vi med igen och förlusten mot Nybro kan vi lägga bakom oss. Nu är Tingsryd i täten igen och det ska bli en fröjd att åka till Dackehallen på söndag.

Förresten, det är ju väldans skönt att det inte finns några svenska turister på Haiti. Tänk om vi hade varit tvungna att bry oss om den där jordbävningen där 50.000 - 100.000 människor strykit med, vem hade orkat med det nu när vi har SAAB att oroa oss för.

Skål och God Natt...


Kommentarer
Postat av: joffemannen

tycker ändå vi ska avsätta regeringen för hanteringen av denhär naturkatastrofen. Det är väl så det går till?

2010-01-14 @ 00:34:00
Postat av: L.

Huruvida man bryr sig om katastrofen är ju intressant att höra mer om. Inte direkt så media inte rapporterar och att jämföra en naturkatastrof med en nedläggning av Saab är ju lite skevt kanske!?

2010-01-14 @ 12:04:39
Postat av: Lars Orup

Både Saabs öde och Haiti-katastrofen är tragiska öden med väldigt svårjämförbara. Såg för första gångenpå länge hela Aktuellt kl 21.00 och klockade reportaget till om Haiti till ca 25 minuter av 30 möjliga. Så att påstå att nyhetsflödet i denna fråga inte dominerade vore väl en underdrift.

2010-01-14 @ 14:38:45
Postat av: 1923

Vilken jämförelse är inte skev?



Jag kom mest på mig själv igår kväll att sitta och fira segern mot Skövde för att sedan slå på text-tv och helt plötsligt komma ihåg vad som hade hänt i Haiti. Blev lite ställd över hur lätt det var att glömma bort. Föreställ er själva om det vore en stad i väst som hade raserats med tiotusentals döda. Tänk om det vore London, Los Angeles eller Sydney... jag tror nog att rapporteringen då hade varit aningen annorlunda. Det är ibland skrämmande hur vi, inklusive jag, förenklar världen och förknippar oss själva med andra utvecklade länder, medans dödsoffer i utvecklingsländer rycker vi mer på axlarna åt.

Vem av oss minns egentligen jordbävningen i Kashmir för fem år sedan där nära 90 000 omkom? Vilket land tänker vi på när vi pratar om Tsunamin i Indiska oceanen, Thailand där 8 500 personer dog eller Indonesien där 131 000 omkom?



Klart att nyheterna nu domineras av vad som hänt på Haiti, jag har aldrig påstått något annat. Men jag tog nu en snabb titt på vilka nyheter som toppar Aftonbladet, DN, SVD och SVT. Lustigt nog var Aftonbladet de enda som topapde med Haiti, övriga sidor hade andra nyheter.

DN; "Polsk domstol vill se svensk gripen" och "Damhandväskorna har blivit lättare".

SVD; "Sömnbrist en folksjukdom".

SVT; "Rapport avslöjar: Saab tar fram ny Jas-modell".

2010-01-14 @ 20:38:00
URL: http://nittontjugotre.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0